Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Thailand Post satser på digitale logistikkløsninger



Thailand Post Co Ltd har kunngjort en plan for overgang til informasjonslogistikk, med digitale og omfattende logistikkløsninger, i forbindelse med at selskapet feirer sitt 141-årsjubileum.

Det sa president i posten, Dhanant Subhadrabandhu, onsdag.

Han fremhevet selskapets intensjon om å utvikle seg til en leverandør av informasjonslogistikk, og sa på en pressekonferanse at selskapet vil tilby tjenester som Prompt Post, en omfattende elektronisk løsning som er utviklet for den digitale tidsalderen.

Prompt Post omfatter fire nøkkeltjenester: tillitstjeneste (sertifisering og digitale signaturer), digital postkasse (sikker lagring av dokumenter), one-stop service (digital støtte for offentlig og privat sektor) og prompt pass (sikker lagring av personlige dokumenter).

– Thailand Post introduserer også Postman Cloud, som utnytter ekspertisen til de 25 000 postbudene til å tilby tjenester som undersøkelse, ekspress og matching. I tillegg tilbyr D/ID (Digital Post ID) sikker beskyttelse av personopplysninger og presis stedssporing, sier han.

Dette strategiske skiftet er i tråd med Thailand Posts forretningsstrategi for andre halvdel av 2024, som legger vekt på bærekraft gjennom ESG+E-prinsipper (miljø, sosiale forhold, styring og økonomi).

– Vi har som mål å levere bærekraftig vekst gjennom sitt postnettverk, tilby transport- og kommunikasjonstjenester og samtidig drive ulike ESG+E-baserte initiativer, sier Dhanant.

– Kort- og langsiktige planer omfatter miljømål som karbonnøytralitet innen 2030 og netto nullutslipp av klimagasser innen 2050.

– Vi vil starte å bruke elektriske kjøretøy i fjerde kvartal i år for å redusere drivstofforbruket, og målet er å konvertere 85 % av flåten til elektriske kjøretøy innen 2030 og 100 % innen 2040. I tillegg undersøker Thailand Post muligheten for å innlemme hydrogenenergi i transportsystemet, sier han.

Når det gjelder sosial påvirkning, fremmer Thailand Post bærekraftige lokalsamfunn gjennom prosjektet «Thailand Post Connects Happiness», som har som mål å skape arbeidsplasser, styrke lokale økonomier og knytte sammen viktige lokalsamfunn for å øke inntektsmulighetene.

Dette omfatter blant annet å utvide salgskanalene for bønder, små og mellomstore bedrifter og sosialt utsatte grupper ved hjelp av ThailandPostMart-plattformen.

– I løpet av de siste tre årene har dette initiativet generert over 600 millioner baht per år i inntekter fra online- og offline-salg gjennom Thailand Post, noe som har muliggjort forsendelse av over 100.000 tonn frukt og landbruksprodukter, og dermed stimulert den lokale økonomien. I første halvdel av 2024 ble over 18 millioner kilo populære thailandske frukter sendt over hele landet via EMS-ekspresstjenesten, sier Dhanant.

Når det gjelder styring, prioriterer Thailand Post databeskyttelse og etisk bruk, og sørger for åpenhet på alle operative nivåer. Selskapet fokuserer også på å generere inntekter gjennom innovasjon og nye forretningsforetak, samt å fremme langsiktig vekst og tilpasse seg kravene i den digitale tidsalderen, sa han.

I tillegg til disse nye satsingene fortsetter Thailand Post å fokusere på kjernevirksomheten innen logistikk og transport, som er selskapets primære inntektskilde.

– Vi forsøker å beholde eksisterende kunder og samtidig skaffe seg nye ved å inngå partnerskap med plattformer som TikTok, Shopee og Lazada for å tilby logistikktjenester, sier han.

Den innenlandske EMS-ekspresstjenesten har vokst mest, med en økning i pakkevolumet på 12,92 % siden 2023, noe som skyldes utvidelsen av e-handel og detaljhandel, samt tjenestens raske, pålitelige og varierte leveringsalternativer.

– Tjenesten har i dag over 50.000 servicepunkter over hele landet, sier han.

Kilder The Nation
RSS