Stacks Image 919

Advarer om strømregning-svindel



En kvinne bosatt i Bueng Kan-provinsen som har tapt over 30.000 baht på en svindel med strømregninger, advarer andre om å være forsiktige og ikke falle for slike triks, melder TV Channel 7 i dag.

Orapin (30) forteller at hun 22. september fikk en strømregning hjem til moren. Det var en QR-kode nederst i høyre hjørne, og da hun skannet den, fikk hun kontakt med en utga seg for å være en tjenestemann via Line-appen, skiver Thai Newsroom.

Vedkommende spurte om det var noen i nabolaget hennes som hadde blitt fakturert en lavere pris fordi PEA nå stadig tilbyr dette til brukerne. Vedkommende sendte deretter en lenke som hun skulle åpne og følge instruksjonene.

Hun har to kontoer i Krungthai Bank med apper på mobiltelefonen, men ble spurt om hun hadde penger på andre bankkontoer, og om hun i så fall skulle overføre alt til en av disse to kontoene, slik at det bare gjensto noen få hundre baht for å få pengene tilbake.

Etter at hun hadde overført 7.200 baht fra en konto i Kasikorn Bank til en av sine to kontoer i Krungthai Bank, slik at det totale beløpet på de to kontoene var 23.000 baht, og gitt tjenestemannen den sekssifrede koden til begge kontoene, ble kontoene tømt i løpet av sekunder. Då innså kvinnen at dun hadde blitt lurt trill rundt.

Siden hun mistet så mye penger, meldte hun fra til Seka politistasjon, og en politimann fortalte henne at han hadde sporet opp eieren av mottakerkontoen og at de er på saken.

Hun advarer andre om å være forsiktige når de skanner en QR-kode for å betale.

Foto: Matichon
RSS 


Slik ser du norsk TV i Thailand