Avbestillingene hagler inn for bussbransjen
03.10.2024Busselskapene har blitt hardt rammet av utdanningsdepartementets pålegg om å innstille ekskursjoner ved offentlige skoler etter den tragiske bussbrannen som krevde 20 elevers og tre læreres liv på tirsdag.
Thawatchai Wongwanitkanwarn, en bussoperatør i Nakhon Ratchasima, sier at selskapet hans er svært strenge når det gjelder sikkerhet.
– Vi inspiserer jevnlig tilstanden til bussene, sjåførene, personalet og sikkerhetsutstyret på bussene for å sikre at de oppfylte standardene som er satt av Department of Land Transport - landets svar på Biltilsynet, sier han til Bangkok Post.
– Passasjerene får infomasjon om hvor nødutganger, brannslukningsapparater og en hammer til å knuse glass er plassert, la han til.
Thawatchai sa at innstillingen av skoleturer vil påvirke mange turbussoperatører.
Hans firma har 10 turistbusser, for det meste dobbeltdekkere, og alle går på diesel, ikke gass.
Selskapet tilbyr generelle turer, ettersom skolene ikke skal bruke dobbeltdekkerbusser til dersom de følger reglene.
De andre operatørene har enetasjes busser som blir brukt til skoleturer, forteller han, mens kundene hans for det meste var statlige etater eller private firmaer som ønsket å ta med sine ansatte på utflukter til ulike steder.
Bussen som var involvert i tirsdagens tragedie i Pathum Thani, hadde vært i bruk i mer enn 50 år og hadde blitt modifisert flere ganger. Den hadde blitt bygget om for å kunne bruke gass, men installasjonen, som omfattet ti tanker, holdt angivelig ikke standarden.
Lisensen til den Sing Buri-baserte bussoperatøren er suspendert i påvente av videre undersøkelser.
Myndighetene reagerte onsdag på tragedien ved å kunngjøre en rekke tiltak, blant annet inspeksjoner av tusenvis av gassdrevne busser over hele landet, standardkrav til busser som brukes på skoleturer, og bedre sikkerhetsopplæring for lærere og elever.
Utdanningsminister Permpoon Chidchob kunngjorde et midlertidig forbud mot studieturer for statlige skoler mens myndighetene revurderer sikkerhetstiltakene.
Bussen som tok fyr tirsdag, fraktet 39 elever, fra barnehage 2 til Mathayom 3, og seks lærere fra Wat Khao Praya Sangkharam-skolen i Lan Sak-distriktet i Uthai Thani. Onsdag kveld begynte fem dager med begravelsesritualer i Uthai Thani for de 23 ofrene.
Tawatchai forteller at bussoperatører overalt opplevde et kraftig fall i antall passasjerer som benyttet seg av tjenestene deres under pandemien. Etter at den var over, har det gått sakte i oppsving for bransjen, og passasjertallet er fortsatt bare rundt 50 % av nivået før pandemien.
– Det midlertidige forbudet mot skoleturer vil bare gjøre situasjonen enda verre for bussoperatørene, legger han til.
Chamroon Wannapas (53), eieren av Ae Transport Co i Khon Kaen, sier at rundt 80 % av kundene hans har kansellert kontrakter etter tirsdagens forferdelige bussbrann. Firmaet hans har åtte turistbusser, både dobbelt- og enkeltdekkere.
– Prisene for hver enkelt tur er forskjellige, avhengig av mange faktorer, som avstand og reiserute til ulike steder, sier han.
– Normalt ligger prisene på mellom 5.000 og 15.000 baht per dag. Omtrent 50 % av kundene våre er skoler, 40 % er statlige etater, og de resterende 10 % er vanlige kunder som leier turistbusser for fellesturer.
– Nå har mange kunder, for det meste skoler, kansellert turbusstjenestene etter tirsdagens tragedie. Vi forstår årsaken til kanselleringen og uttrykker vår medfølelse med ofrenes familier.
Øverst: Chamroon Wannapas (53), eier av Ae Transport Co i Khon Kaen, sier at rundt 80 prosent av kundene hans har kansellert turkontraktene etter tirsdagens forferdelige bussbrann. (Foto: Chakkrapan Natanri)
Kilde: Bangkok Post
Thawatchai Wongwanitkanwarn, en bussoperatør i Nakhon Ratchasima, sier at selskapet hans er svært strenge når det gjelder sikkerhet.
– Vi inspiserer jevnlig tilstanden til bussene, sjåførene, personalet og sikkerhetsutstyret på bussene for å sikre at de oppfylte standardene som er satt av Department of Land Transport - landets svar på Biltilsynet, sier han til Bangkok Post.
– Passasjerene får infomasjon om hvor nødutganger, brannslukningsapparater og en hammer til å knuse glass er plassert, la han til.
Thawatchai sa at innstillingen av skoleturer vil påvirke mange turbussoperatører.
Hans firma har 10 turistbusser, for det meste dobbeltdekkere, og alle går på diesel, ikke gass.
Selskapet tilbyr generelle turer, ettersom skolene ikke skal bruke dobbeltdekkerbusser til dersom de følger reglene.
De andre operatørene har enetasjes busser som blir brukt til skoleturer, forteller han, mens kundene hans for det meste var statlige etater eller private firmaer som ønsket å ta med sine ansatte på utflukter til ulike steder.
Bussen som var involvert i tirsdagens tragedie i Pathum Thani, hadde vært i bruk i mer enn 50 år og hadde blitt modifisert flere ganger. Den hadde blitt bygget om for å kunne bruke gass, men installasjonen, som omfattet ti tanker, holdt angivelig ikke standarden.
Lisensen til den Sing Buri-baserte bussoperatøren er suspendert i påvente av videre undersøkelser.
Myndighetene reagerte onsdag på tragedien ved å kunngjøre en rekke tiltak, blant annet inspeksjoner av tusenvis av gassdrevne busser over hele landet, standardkrav til busser som brukes på skoleturer, og bedre sikkerhetsopplæring for lærere og elever.
Utdanningsminister Permpoon Chidchob kunngjorde et midlertidig forbud mot studieturer for statlige skoler mens myndighetene revurderer sikkerhetstiltakene.
Bussen som tok fyr tirsdag, fraktet 39 elever, fra barnehage 2 til Mathayom 3, og seks lærere fra Wat Khao Praya Sangkharam-skolen i Lan Sak-distriktet i Uthai Thani. Onsdag kveld begynte fem dager med begravelsesritualer i Uthai Thani for de 23 ofrene.
Tawatchai forteller at bussoperatører overalt opplevde et kraftig fall i antall passasjerer som benyttet seg av tjenestene deres under pandemien. Etter at den var over, har det gått sakte i oppsving for bransjen, og passasjertallet er fortsatt bare rundt 50 % av nivået før pandemien.
– Det midlertidige forbudet mot skoleturer vil bare gjøre situasjonen enda verre for bussoperatørene, legger han til.
Chamroon Wannapas (53), eieren av Ae Transport Co i Khon Kaen, sier at rundt 80 % av kundene hans har kansellert kontrakter etter tirsdagens forferdelige bussbrann. Firmaet hans har åtte turistbusser, både dobbelt- og enkeltdekkere.
– Prisene for hver enkelt tur er forskjellige, avhengig av mange faktorer, som avstand og reiserute til ulike steder, sier han.
– Normalt ligger prisene på mellom 5.000 og 15.000 baht per dag. Omtrent 50 % av kundene våre er skoler, 40 % er statlige etater, og de resterende 10 % er vanlige kunder som leier turistbusser for fellesturer.
– Nå har mange kunder, for det meste skoler, kansellert turbusstjenestene etter tirsdagens tragedie. Vi forstår årsaken til kanselleringen og uttrykker vår medfølelse med ofrenes familier.
Øverst: Chamroon Wannapas (53), eier av Ae Transport Co i Khon Kaen, sier at rundt 80 prosent av kundene hans har kansellert turkontraktene etter tirsdagens forferdelige bussbrann. (Foto: Chakkrapan Natanri)
Kilde: Bangkok Post