Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Utfordringer knyttet til import av russisk olje



Russisk råolje er betydelig billigere enn den fra Midtøsten, men den er også lettere, noe som gjør den uegnet for de fleste av Thailands raffinerier.

Thailand har nok en gang hatt samtaler med Russland om energisamarbeid mellom de to landene, særlig om kjøp av olje.

– Men flere utfordringer står i veien, sier visestatsminister og energiminister Pirapan Salirathavibhaga etter sine samtaler med den russiske viseenergiministeren Sergey Mochalnikov.

– Selv om russisk olje for øyeblikket er billig, kan det medføre høye transportkostnader, og det er for øyeblikket ikke mulig for den private sektoren å kjøpe russisk olje, sier Pirapan.

En kilde fra departementet bekreftet at russisk råolje er billigere enn olje fra Midtøsten, men la til at russisk olje er lettolje, noe som ikke egner seg for produksjon i Thailand. Derfor er det ikke sikkert at thailandske raffinerier vil finne det kostnadseffektivt å bearbeide den.

Ideen om å bruke lettolje fra Russland har vært utforsket tidligere, men ble skrotet siden oljen er uegnethet for thailandske raffinerier.

Selv om Thailands seks raffinerier har blitt bedre de siste årene, er det ikke sikkert at det vil være kostnadseffektivt å bearbeide lettolje, og det vil sannsynligvis kreve tilpasninger som kanskje ikke er økonomisk lønnsomme.

Selv om lettolje er billigere, vil behovet for å tilsette stoffer for å produsere diesel ikke gjøre det mulig å produsere tilstrekkelige mengder til å forsvare kostnadene, spesielt med tanke på at over 70 % av Thailands oljeforbruk er diesel.

– Olje fra Midtøsten egner seg bedre til å produsere diesel i større mengder, ifølge departementet.

Under visestatsminister og energiminister Supattanapong Punmeechaow ble ideen om å importere russisk olje vurdert i forbindelse med krigen mellom Russland og Ukraina, da russisk olje var betydelig billigere. Ideen ble imidlertid skrinlagt på grunn av kvalitetsproblemer og transportkostnader.

I 2008, under statsminister Samak Sundaravej, forsøkte Thailand å kjøpe russisk diesel, i erkjennelsen av at kvaliteten var lavere, men prisen billigere. Planen på den tiden var å importere 300.000 tonn i måneden, noe som ville utgjøre 25 % av det innenlandske forbruket, først og fremst til medlemmer av kooperativer, inkludert lastebilnæringen, uten å påvirke det generelle oljemarkedet.

Samak forsikret at det ikke ville bli noen personlig gevinst av dette initiativet, og overlot det til private selskaper å administrere det på kontraktsbasis fra år til år.

Tidligere nestleder i Det demokratiske partiet, Alongkorn Ponlaboot, understreket at russisk diesel ville gi midlertidig lindring under oljepriskrisen, men oppfordret til å tenke seg nøye om på grunn av forskjeller i kvalitet og raffineringskapasitet. Han stilte også spørsmål ved om det var mulig å gjennomføre en 60-dagers importperiode uten klare transportmetoder, og antydet at det kunne skape falske forhåpninger under den høye oljepriskrisen.

Kilde: The Nation

RSS