BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Thailand lemper på alkoholreklame-restriksjoner



Representantenes hus i Thailand har med overveldende flertall vedtatt et nytt lovforslag om alkoholkontroll med 365 mot 0 stemmer, med tre som ikke avga stemme. Lovforslaget, som inneholder 38 paragrafer, ble godkjent i går, onsdag, etter en omfattende debatt.

Et viktig høydepunkt i lovforslaget er endringen av paragraf 32, som tidligere forbød all alkoholreklame og visning av alkoholmerker eller logoer som kunne oppfattes som direkte eller indirekte forbruksfremmende.

Parlamentet stemte 371-1 mot å beholde denne restriktive bestemmelsen, med én avholdende stemme og tre medlemmer som ikke stemte. Dette fjerner i praksis det tidligere forbudet, og åpner døren for alkoholreklame.

I henhold til gjeldende lov kan brudd på paragraf 32 medføre en bot på 50.000 baht. Lovendringen vil nå åpne for reklame og markedsføring av alkoholholdige drikkevarer innenfor visse retningslinjer.

Støtte til små produsenter
Chanin Roongthanakiat, parlamentsmedlem fra Pheu Thai-partiets liste og første nestleder i spesialkomiteen som behandler lovforslaget, uttrykte takknemlighet overfor de andre representantene for deres støtte til lovendringen. På Facebook fremhevet han to store problemer med den tidligere håndhevingen av paragraf 32: vanlige borgere ble straffeforfulgt bare for å ha tatt bilder som inneholdt logoer for alkoholprodukter, og små entreprenører manglet kanaler for å kommunisere om produktene sine, noe som hindret vekst i virksomheten.

– Denne endringen vil gjøre det mulig for små entreprenører og lokale øl- og brennevinsprodusenter å markedsføre produktene sine ved potensielt å vise produktbilder, logoer, ingredienser, produksjonsmetoder, opprinnelse eller produktegenskaper i henhold til retningslinjer fastsatt av komiteen, sier Chanin. – Dette gjør det mulig for oss å fremme lokale øl- og brennevinsprodukter, gjøre dem anerkjent og akseptert internasjonalt, og virkelig styrke vårt lands «soft power».

Lovforslaget vil nå bli sendt videre til Senatet for godkjenning.

Den nåværende alkoholkontrolloven stammer fra 2008 og ble innført for å kontrollere de store alkoholselskapenes reklame. Det har imidlertid blitt kritisert at det i praksis har vært umulig å oppnå effektiv kontroll.

De store selskapene har kunnet kjøpe ølreklame i utlandet som vises i verdensomspennende begivenheter som sendes direkte til Thailand, for eksempel engelsk Premier League-fotball, Formel 1-racing og andre.

Samtidig var det ikke klart spesifisert hvilke former for reklame som var tillatt eller forbudt, noe som ga myndighetene et stort tolkningsrom og skapte muligheter for korrupsjon.

Den eksisterende loven tar heller ikke hensyn til småskalaprodusenter eller lokale destillerier. Den 15. januar 2025 godkjente det thailandske representanthuset enstemmig lovforslaget om alkoholholdige drikkevarer med 415 stemmer for, noe som signaliserer et betydelig skifte i Thailands alkoholproduksjon.

Kilde: Khaosod English