Buddhistiske munker i slåsskamp under begravelse i det nordøstlige Thailand
17.04.2023Spenningen var høy ved en begravelse i Surin-provinsen nordøst i Thailand fredag da det brøt ut et slagsmål mellom to safrankledde buddhistmunker, angivelig over en plaststol.
I går sa den fungerende abbeden til Wat Pho Sri Sawang Arom, Phra Toi Kan, til media hva som skjedde ved tempelet fredag.
I Thailand inkluderer buddhistiske begravelsesritualer et særegent ritual kalt bangsookool (paṃsukūla på Pali) der slektninger presenterer kapper til buddhistiske munker for å generere meritter på vegne av den avdøde. Nye kapper legges på en kiste og mottas av munker som synger og heller vann for å symbolisere overføringen av fortjeneste.
Kort tid etter bangsookool-seremonien fredag ble de fredelige begravelsesritualene forstyrret av to hissig prester.
– Jeg satt på første rad. Jeg vet ikke årsaken til problemet på bildene. Pårørende måtte stoppe kaoset. Etter hendelsen ba munken som startet kampen om å forlate munkeskapet ved et tempel i byen, sier Phra Toi Kan.
Phra Ongart sa at slektningene hans inviterte ham til å utføre en bangsookool-seremoni i en begravelse. Det ble satt ut stoler på to rader for munkene da de kom, sa Phra Ongart.
En munk instruerte Phra Ongart om å sitte på en stol på første rad da de tre setene på bakerste rad ble tatt. Da han satte seg, spurte en sint munk Phra Ongart: – Hvor mange år har du blitt ordinert? før han fysisk angrep ham foran alle begravelsesgjestene. Munken ble voldelig da han ikke fikk plass på første rad.
Phra Ongart sa at han ikke var noen match for den andre munkens styrke og havnet på gulvet. Han sa at han gjentatte ganger ble slått av den gale munken før begravelsesdeltakerne satte en stopper for kampen.
Munken tok tak i en stol og prøvde å slå Phra Ongart med den, men begravelsesdeltakere tok stolen før han kunne gjøre mer skade.
Fysisk vold er forbudt for buddhistiske munker, og gjerningsmannen er allerede blitt straffet ved å forlate munkeskapet.
Safrankappene båret av en buddhistisk munk symboliserer løsrivelse av verdslige ønsker og dedikasjon til Buddha, Dharma og Sangha. De som bærer buddhistiske kapper anses som moralske eksempler for lekbuddhister i det thailandske samfunnet å strebe etter å være som.
Kilde: The Thaiger
– Jeg satt på første rad. Jeg vet ikke årsaken til problemet på bildene. Pårørende måtte stoppe kaoset. Etter hendelsen ba munken som startet kampen om å forlate munkeskapet ved et tempel i byen, sier Phra Toi Kan.
Phra Ongart sa at slektningene hans inviterte ham til å utføre en bangsookool-seremoni i en begravelse. Det ble satt ut stoler på to rader for munkene da de kom, sa Phra Ongart.
En munk instruerte Phra Ongart om å sitte på en stol på første rad da de tre setene på bakerste rad ble tatt. Da han satte seg, spurte en sint munk Phra Ongart: – Hvor mange år har du blitt ordinert? før han fysisk angrep ham foran alle begravelsesgjestene. Munken ble voldelig da han ikke fikk plass på første rad.
Phra Ongart sa at han ikke var noen match for den andre munkens styrke og havnet på gulvet. Han sa at han gjentatte ganger ble slått av den gale munken før begravelsesdeltakerne satte en stopper for kampen.
Munken tok tak i en stol og prøvde å slå Phra Ongart med den, men begravelsesdeltakere tok stolen før han kunne gjøre mer skade.
Fysisk vold er forbudt for buddhistiske munker, og gjerningsmannen er allerede blitt straffet ved å forlate munkeskapet.
Safrankappene båret av en buddhistisk munk symboliserer løsrivelse av verdslige ønsker og dedikasjon til Buddha, Dharma og Sangha. De som bærer buddhistiske kapper anses som moralske eksempler for lekbuddhister i det thailandske samfunnet å strebe etter å være som.
Kilde: The Thaiger