Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Turistene bruker for lite penger



Den thailandske hotellforeningen er bekymret over det lavere forbruksnivået blant internasjonale turister sammenlignet med 2019.

Til tross for ulike globale økonomiske utfordringer og fallende kjøpekraft både innenlands og internasjonalt, er turismen fortsatt en viktig drivkraft for Thailands økonomi, og den er på vei tilbake til nesten samme nivå som før pandemien i 2019, da nesten 40 millioner utenlandske turister genererte 2 billioner baht i internasjonale inntekter.

Selv om Thailand ser ut til å være i rute til å nå regjeringens mål om 36,7 millioner utenlandske besøkende i år innen utgangen av 2024, ser det stadig mer usannsynlig ut at inntektsmålet på 2,3 billioner baht vil bli nådd, særlig når pågående utfordringer som globale konflikter påvirker forbruket negativt.

Ifølge data fra turist- og sportsdepartementet har Thailand fra 1. januar til 25. august 2024 tatt imot 23 096 752 utenlandske turister, som til sammen har brukt omtrent 1,08 billioner baht. Dette betyr at myndighetene og den private sektoren må generere ytterligere 1,2 billioner baht i løpet av de siste fire månedene.

Thienprasit Chaiyapatranun, president i Thai Hotels Association (THA), uttrykte bekymring for det lavere forbruket per turist sammenlignet med 2019, selv før pandemien.

– Vi anslår at turistene vil fortsette å bruke penger i høysesongen fra 4. kvartal i år til 1. kvartal neste år, men det er avgjørende å følge med på hvordan den globale økonomien vil utvikle seg i 2025 og hvordan det vil påvirke turistsektoren. For eksempel har det kinesiske turistmarkedet, som er vårt viktigste marked, tatt seg langsomt opp igjen, og de kinesiske myndighetene fremmer i økende grad innenlandsreiser, sier han.

Suphajee Suthumpun, konsernsjef i Dusit Thani Public Company Limited, er forsiktig optimistisk og sier: – Fra den private turistsektorens perspektiv håper vi at den nye regjeringen, med statsminister Paetongtarn Shinawatra i spissen, vil drive markedet i retning av å tiltrekke seg kvalitetsturister som vil bli lenger, bruke mer penger og besøke Thailand med nye og mer lukrative formål. Dette vil bidra til å øke veksten i turistinntektene.

Boon Sian Chai, administrerende direktør og visepresident for internasjonal markedsføring i Trip.com Group, fremhevet en bemerkelsesverdig trend i den globale turistnæringen, drevet frem av den nye generasjonen reisende. For disse reisende, og særlig generasjon Z, er ikke målet bare å nå et reisemål, de søker også unike opplevelser, spesielt de som tilbys av hoteller.

En annen trend er den økende populariteten til alternative overnattingssteder, som boutiquehoteller og ferieutleie. Disse alternativene er særlig populære blant vennegjenger og familier, ettersom de reisende i økende grad ønsker å oppleve den lokale kulturen.

I tillegg er det en merkbar økning i etterspørselen etter luksusreiser, særlig i Asia, der over 63 % av de reisende foretrekker å booke 4-5-stjerners hoteller med en gjennomsnittlig dagspris (ADR) på ca. 5.500 baht (ca 1.700 kroner) per rom.

Kilde: The Nation
RSS