Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Bangkok Airways har høye mål for 2024



Flyselskapet er overbevist om at Thailands turisme fortsatt blomstrer, og at reisetrendene er i ferd med å komme tilbake til nivåene fra før pandemien.

Bangkok Airways Public Company kunngjør sin forretningsstrategi for 2024 med fokus på å utvide sin tilstedeværelse i luftfartssektoren for å styrke Thailands turismeøkonomi og fremskynde oppgangen. Flyselskapet har som mål å transportere 4,5 millioner passasjerer og generere inntekter på 17,8 milliarder baht, samtidig som det styrker partnerskapet med reiselivsrelaterte virksomheter.

– Den globale luftfarts- og turistindustrien, inkludert Thailands, fortsetter å ta seg opp igjen. I 2023 nådde de globale flyselskapenes inntekter 107 % av nivået før covid-19 (2018), og International Air Transport Association (IATA) spår en økning på 2,536 milliarder passasjerer fra 2024 til 2038 i Asia-Stillehavsregionen. Thailands innenlandske passasjertall i 2023 nådde 74 % av nivået før covid, mens innenlandsreiser lå på 80 % og utenlandsreiser på 68 % av 2018-nivået. Myndighetstiltak som visumfritak for utvalgte nasjonaliteter, markedsføring av sekundærbyturisme og arrangementer for å tiltrekke seg turister har bidratt til denne oppgangen, sier Puttipong Prasarttong-Osoth, president i Bangkok Airways.

Puttipong sier videre: – Bangkok Airways' operative mål for 2024 er å gjennomføre 48 000 flyvninger med en gjennomsnittlig fyllingsgrad på 85 %, betjene 4,5 millioner passasjerer og generere passasjerinntekter på 17,8 milliarder baht. Forventet gjennomsnittlig billettpris per flyvning er ca. 3 900 baht per sete. Det er en merkbar økning i forhåndsreservasjoner av seter for 2024 sammenlignet med samme periode i 2023, noe som gjenspeiler en vekst på rundt 14 %. Disse reservasjonene er fordelt på ulike rutegrupper, med 63 % til Samui-ruter, 28 % til innenriksruter, 8 % til CLMV-land (Kambodsja, Laos, Myanmar og Vietnam) og 1 % til internasjonale ruter.

– For øyeblikket flyr Bangkok Airways til 20 destinasjoner, inkludert 12 innenriksdestinasjoner som Bangkok (Suvarnabhumi og Don Mueang), Samui, Chiang Mai, Phuket, Krabi, Trat, Lampang, Mae Hong Son, Sukhothai, Hat Yai, U-Tapao (Pattaya), og internasjonalt til 8 destinasjoner som Maldivene, Singapore, Siem Reap, Phnom Penh, Luang Prabang, Hongkong, Chengdu og Chongqing. De nylig gjenopptatte rutene "Samui - Chengdu" og "Samui - Chongqing" er spesielt tilrettelagt for kinesiske turister, med gjennomsnittlig 2-3 avganger i uken.

I tillegg styrker Bangkok Airways sin strategi for samarbeid med alliansepartnere. I dag har selskapet 28 codeshare-partnere og over 70 interline-partnere. I år planlegger Bangkok Airways å inngå avtaler med ytterligere to flyselskaper for å utvide rutenettet og gjøre det enklere for passasjerene å reise, særlig for å dekke etterspørselen etter utenlandsreiser. I tillegg understreker selskapet viktigheten av en effektiv flåtestrategi, med en forventet total flåte på 25 fly i 2024.

For å stimulere både innenlands- og utenlandsreiser har Bangkok Airways iverksatt strategier for å øke salget ved å tilby fristende kampanjehøydepunkter gjennom hele året. I tillegg planlegger selskapet å fornye nettstedet sitt for å forbedre informasjonstilgangen og setereservasjoner via mobile enheter, med planlagt oppstart i midten av 2024.

Puttipong understreket selskapets forpliktelse til bærekraftig forretningspraksis i 2024 ved å videreutvikle ESG-policyen (Environmental, Social and Governance) i alle forretningsprosesser. Dette omfatter initiativer som "Low Carbon Skies by Bangkok Airways"-kampanjen, som fokuserer på effektiv bruk av flydrivstoff, vurdering av karbonavtrykk, avfallshåndtering og -verdi (Waste to Value), fremme av ressurseffektivitet og bruk av alternativ energi. Selskapet prioriterer også sosial bærekraft, godt styresett, fremme av sikkerhetskultur, bærekraftig samfunnsutvikling, etisk forretningsatferd, levering av kvalitetsprodukter og -tjenester og forbedring av kundeopplevelsen.

Anawat Leelawatwatana, Senior Vice President for Finance and Accounting i Bangkok Airways PLC, ga et innblikk i selskapets økonomiske resultater i 2023. Selskapet oppnådde en inntekt per tilgjengelig setekilometer (RASK) på 5,41 baht, med totale utgifter på 5,14 baht per ASK, noe som resulterte i en fortjenestemargin på 0,27 baht per ASK. Samlet EBITDA for 2023 var 4 782 millioner baht, med en EBITDA-margin på 23 % og et nettoresultat på 3 108 millioner baht i konsernregnskapet. Gjeldsgraden ble betydelig redusert i 2023.

Anawat fremhevet betydelige forretningsmuligheter for 2024, særlig innen flyplassrelaterte virksomheter som følge av økt flytrafikk på Suvarnabhumi lufthavn. Dette inkluderer Bangkok Air Catering (BAC), BFS Ground og BFS Cargo, som har vist lovende resultater.

Amornrat Kongsawat, visepresident for salg og fungerende visepresident for markedsføring i Bangkok Airways PLC, redegjorde for selskapets salgs- og markedsføringsstrategier for 2024. Dette omfatter fordeling av salgskanaler, utvidelse av internasjonalt salg, samarbeid med partnere, gjennomføring av kommunikasjons- og markedsføringskampanjer og forbedring av kundeopplevelsen gjennom ulike initiativer og partnerskap. Bangkok Airways fokuserer også på å skape unike opplevelser for passasjerene gjennom samarbeid og spesialkampanjer, i tråd med "Redefine Boutique Experience"-konseptet og gjennom sportsturismekampanjer under "Bangkok Airways Boutique Series 2024".

Kilde: The Nation
RSS