Really Cool Airlines satser på risikospredning
07.11.2023Really Cool Airlines ønsker å diversifisere risikoen ved å sikre seg billettinntekter på minst 40 % av de totale inntektene, samtidig som selskapet søker langsiktig kapitalinnhenting gjennom en børsnotering på et utenlandsk aksjemarked.
Patee Sarasin, administrerende direktør i Really Cool Airlines, sier at flyselskapet allerede har sikret seg et investeringsbudsjett på 1 milliard baht for drift med fire leasede fly i 2023, med to Airbus A330-300 i første halvår og to A350 innen utgangen av året.
Han sier at siden flyselskapet planlegger å ekspandere globalt ved å operere langdistanseflyvninger fra 2025, har det et langsiktig mål om å hente inn midler gjennom et utenlandsk aksjemarked, noe som kan ta kortere tid å gjennomføre en børsnotering, omtrent 18 måneder sammenlignet med de tre påfølgende årene med overskudd som kreves for å bli børsnotert i Thailand.
Luftfartsbransjen har lært mye under pandemien, og en av de viktigste erfaringene er at det kan få store konsekvenser å være helt avhengig av salg av flybilletter. Really Cool Airlines har planer om å øke inntektene fra andre aktiviteter enn flybilletter til minst 40 % og øke til en 50:50-fordeling på lang sikt for å opprettholde en stabil finansiell status i tilfelle det skulle oppstå hendelser som kan forstyrre luftfartsindustrien i fremtiden.
I tillegg til frakttjenestene, som forventes å bidra med 15 % av de totale inntektene, ønsker flyselskapet å bli det første i verden til å tilby en dør-til-dør-bagasjetjeneste. Denne tilleggstjenesten vil hente bagasjen fra en bolig eller et hotell, bære den gjennom innsjekkingsprosessen og levere den til overnattingsstedet på destinasjonen.
Flyselskapet vil begynne å tilby denne tjenesten på direkteflyvninger mellom Bangkok og Tokyo (Narita), som etter planen skal starte i andre halvdel av 2024.
Flyselskapet vil også inngå samarbeid med andre teknologiselskaper for å tilby innovative tjenester om bord og på bakken, som høyhastighets-WiFi om bord på flyene og transport mellom flyplassen og destinasjonen, samt samarbeide med SCB X for å bruke fintech i sine tjenester.
Patee sier at rundt 20-30 % av virksomheten vil bli drevet med kunstig intelligens (KI) for å effektivisere kostnadene og tilby sømløse tjenester til passasjerene, for eksempel ved hjelp av prediktiv KI for drivstoffsikring og KI-assistanse til passasjerene.
Han sa at den sterke etterspørselen etter turisme i Asia og det store antallet mennesker i Europa som ønsker direkteflyvninger til Thailand, vil bidra til å akselerere veksten til Really Cool Airlines, som etter Thai Airways International blir det andre flyselskapet i Thailand som flyr direkte til Europa, men med opptil 10-12 % billigere priser enn det nasjonale flyselskapet.
Patee sier at flyselskapet forventes å gå med overskudd i løpet av sitt første hele driftsår i 2025.
– Vi er ikke her for å konkurrere med Thai Airways, men vi har som mål å supplere markedet med flere valgmuligheter på langdistanserutene, som fortsatt er et blått hav i Thailand, spesielt når flere passasjerer ønsker å hoppe over mellomlandinger på grunn av geopolitiske bekymringer og er på utkikk etter en mer direkte tjeneste, sier Patee.
Han sier at Really Cool Airlines vil samarbeide med lokale flyselskaper for å tilby codeshare-flyvninger som forbinder internasjonale ruter med innenlandsruter, noe som vil bidra til å øke antall turistankomster i landet.
Really Cool Airlines fikk flylisens fra Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) i juli og forventes å få flyoperatørsertifikat fra CAAT i januar neste år, noe som er nødvendig før selskapet kan begynne å selge billetter.
Flyselskapet vil starte sine charterruter mellom mars og mai neste år, og deretter utvikle et fullstendig ruteprogram i løpet av andre halvår. Blant de aktuelle destinasjonene er Tokyo, Hongkong, Singapore, Shanghai og Tbilisi i Georgia.
Kilde: Bangkok Post