BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

NY USA-toll kan redusere eksporten for småbedrifter med 1,1 mrd dollar



En rapport fra Office of Small and Medium Enterprises Promotion (OSMEP) viser bekymring for konsekvensene av en fornyet handelskrig under president Donald Trump.

Han har kunngjort nye importtariffer som påvirker flere land, inkludert Thailand, med satser på opptil 37 % som skal tre i kraft 9. april 2025.

I 2024 var thailandske små og mellomstore bedrifter svært avhengige av det amerikanske markedet, som sto for 20 % av deres totale eksport til en verdi av 7,634 milliarder dollar, eller 14 % av Thailands totale eksport til USA. SMB-importen fra USA beløp seg derimot til 2,563 milliarder dollar, noe som resulterte i et handelsoverskudd på 5,070 milliarder dollar.

I løpet av de to første månedene av 2025 eksporterte små og mellomstore bedrifter for 1,44 milliarder dollar til USA, en økning på 39,6 % sammenlignet med året før. De fem største eksportkategoriene: elektrisk utstyr, maskiner, edelstener og smykker, møbler og plast, sto for 75 % av all SMB-eksport til USA.

OSMEP anslår at de nye tolltiltakene kan redusere SMB-eksporten til USA med 1,128 milliarder dollar (ca. 38,3 milliarder baht) i 2025. Som følge av dette kan BNP-veksten for SMB-er falle med 0,2 prosentpoeng fra den opprinnelige prognosen på 3,5 %. Hvor stor effekten blir, vil avhenge av den thailandske regjeringens forhandlinger og mulige gjengjeldelsestiltak fra andre handelspartnere.

OSMEPs innledende analyse identifiserer 12 store produktgrupper som er svært avhengige av det amerikanske markedet (mer enn 10 % av eksporten deres går til USA og er verdt over 10 millioner dollar).

Omtrent 3700 thailandske SMB-eksportører kan bli berørt:

1. Elektrisk utstyr
Eksportverdi: 2,792 milliarder dollar
Andel små og mellomstore bedrifter: 34%
Avhengighet av det amerikanske markedet: 59
SMB-eksportører: 914 bedrifter

2. Edelstener og smykker
Eksportverdi: 758 millioner dollar
SMB-andel: 45%
Avhengighet av det amerikanske markedet: 19
SMB-eksportører: 885 bedrifter

3. Maskiner og komponenter (inkludert deler til klimaanlegg, kraner, ventiler, komponenter til flymotorer)
Eksportverdi: 466 millioner dollar
SMB-andel: 25%
Avhengighet av det amerikanske markedet: 52
SMB-eksportører: 156 bedrifter

4. Møbler (inkludert stoler, sofaer, lamper og medisinske møbler)
Eksportverdi: 432,15 millioner dollar
Andel små og mellomstore bedrifter: 45%
Avhengighet av det amerikanske markedet: 68
SMB-eksportører: 400 bedrifter

5. Jern- og stålprodukter (f.eks. skjøter, ståltråd, spiker, broer, ventiler, sanitærutstyr, kjøkken- og bordservice)
Eksportverdi: 181,07 millioner dollar
SMB-andel: 24%
Avhengighet av det amerikanske markedet: 31 %.
SMB-eksportører: 422 bedrifter

6. Biler og deler (inkludert tilhengere og semitrailere)
Eksportverdi: 116 millioner dollar
SMB-andel: 8%
Avhengighet av det amerikanske markedet: 21
SMB-eksportører: 138 bedrifter

7. Bearbeidede frukt- og grønnsaksprodukter (juice, syltet frukt/grønnsaker, syltetøy)
Eksportverdi: 73,97 millioner dollar
SMB-andel: 10%
Avhengighet av det amerikanske markedet: 14 %.
SMB-eksportører: 293 bedrifter

8. Aluminiumsprodukter (byggematerialer, gassbeholdere under trykk, diverse aluminiumsprodukter)
Eksportverdi: 68,23 millioner dollar
SMB-andel: 55%
Avhengighet av det amerikanske markedet: 53 %.
SMB-eksportører: 74 bedrifter

9. Strikkede eller heklede klær (vester, barneklær, dresser, skjorter, hansker, frakker, treningsdresser, skiklær, badetøy)
Eksportverdi: 50,67 millioner dollar
SMB-andel: 17%
Avhengighet av det amerikanske markedet: 41 %.
SMB-eksportører: 190 bedrifter

10. Korn (hovedsakelig ris)
Eksportverdi: 42 millioner dollar
Andel små og mellomstore bedrifter: 5%
Avhengighet av det amerikanske markedet: 11
SMB-eksportører: 85 bedrifter

11. Gummi og gummiprodukter (inkludert støtdempende matter og industrielle gummislanger)

12. Bearbeidet kjøtt og sjømat (reker, skalldyr, krabber)
Eksportverdi: 14 millioner dollar
SMB-andel: 7%
Avhengighet av det amerikanske markedet: 49 %.
SMB-eksportører: 30 bedrifter

For å dempe disse effektene må thailandske SMB-er raskt tilpasse seg ved å søke nye markeder og regionale handelspartnere. De bør også dra nytte av handelsavtaler og vurdere å flytte produksjonsanlegg til land som ikke rammes av USAs tollsatser.

Myndighetene oppfordres til å gjenopprette tilliten til økonomien ved å oppmuntre til investeringer, øke husholdningenes inntekter, øke det innenlandske forbruket og fremme turisme for å redusere avhengigheten av eksport.

Thailand kan imidlertid også komme til å oppleve en økning i produkter fra andre land som ser etter alternativer til det amerikanske markedet. Derfor er det avgjørende med raske politiske tiltak og bevisstgjøringskampanjer for å fremme produktkvalitet og -standarder for å unngå potensielle handelsunderskudd i fremtiden.

Kilde: Khaosod English