Det "flytende toget" starter igjen i november
25.10.2023State Railway of Thailand (SRT) åpnet onsdag for bestilling av billetter til de populære dagsturene med "flytende tog" til Pasak Jolasid-dammen i Lop Buri.
I år tilbyr SRT to rundturer fra Bangkok hver helg i november, desember og januar.
Turisttoget er tilgjengelig for bestilling på følgende datoer:
- November: 4., 5., 11., 12., 18., 19., 25., 26. november.
- Desember: 2., 3., 9., 10., 16., 17., 23., 24. desember
- Januar: 6, 7, 13, 14, 20, 21, 27, 28
- Desember: 2., 3., 9., 10., 16., 17., 23., 24. desember
- Januar: 6, 7, 13, 14, 20, 21, 27, 28
Toget har fått kallenavnet "det flytende toget" på grunn av følelsen passasjerene får av å kjøre over vannet når det krysser demningen.
Pasak Jolasid er Thailands lengste jorddam, og ble bygget på initiativ av kong Bhumibol for å redusere oversvømmelsene i elvebassengene Pasak og Chao Phraya. Den krysser Pasak-elven ved Nong Bua subdistrikt i Phatthana Nikom-distriktet i Lopburi-provinsen, og byr på en fantastisk utsikt over landskapet.
Byggingen av den mektige barrieren startet 2. desember 1994 og ble fullført 30. september 1999.
Tre billettklasser er tilgjengelige for det "flytende toget":
En tredjeklasses billett (uten aircondition) koster 330 baht for hele turen tur-retur Saraburi/Kaeng Koi-Khok Salung, eller 150 baht for Pasak Jolasid til Bangkok (én vei).
En billett på andre klasse (air-con) koster 500 baht tur-retur eller 250 baht én vei.
En premiumbillett (air-con med OTOP-privilegier) koster 590 baht tur-retur eller 250 baht for en enkeltreise.
Ikke-reserverbare tredjeklassebilletter (200 baht) vil også være tilgjengelige på dagen for lokalbefolkningen som reiser mellom Saraburi og Khok Salung i Phanat Nikhom-distriktet i Lop Buri.
Turen går fra Bangkoks Hua Lamphong-stasjon kl. 06.00 og ankommer demningens "flytende jernbane" kl. 09.25. Her stopper toget i 20 minutter, slik at passasjerene kan beundre utsikten og ta bilder, før det går videre til Khok Salung stasjon, der dagsturistene kan handle lokale OTOP-produkter og Lopburi-suvenirer.
Toget returnerer deretter til demningen kl. 10.35, slik at passasjerene kan gå av og besøke turiststedene i nærheten, før avgang til Bangkok kl. 15.30. Populære aktiviteter er blant annet å besøke Pasak Basin Museum og spise lunsj i lokalsamfunnene. Det finnes også varebiler (70 baht) som kan frakte passasjerene til lokale solsikkeåkre og en gigantisk bregnehage.
Toget er tilbake på Hua Lamphong stasjon kl. 18.50.
Det "flytende toget" gir også et sesongmessig løft for turismen i Lopburi og genererer inntekter til lokalbefolkningen i den sentrale provinsen.
Kilde: The Nation
Pasak Jolasid er Thailands lengste jorddam, og ble bygget på initiativ av kong Bhumibol for å redusere oversvømmelsene i elvebassengene Pasak og Chao Phraya. Den krysser Pasak-elven ved Nong Bua subdistrikt i Phatthana Nikom-distriktet i Lopburi-provinsen, og byr på en fantastisk utsikt over landskapet.
Byggingen av den mektige barrieren startet 2. desember 1994 og ble fullført 30. september 1999.
Tre billettklasser er tilgjengelige for det "flytende toget":
En tredjeklasses billett (uten aircondition) koster 330 baht for hele turen tur-retur Saraburi/Kaeng Koi-Khok Salung, eller 150 baht for Pasak Jolasid til Bangkok (én vei).
En billett på andre klasse (air-con) koster 500 baht tur-retur eller 250 baht én vei.
En premiumbillett (air-con med OTOP-privilegier) koster 590 baht tur-retur eller 250 baht for en enkeltreise.
Ikke-reserverbare tredjeklassebilletter (200 baht) vil også være tilgjengelige på dagen for lokalbefolkningen som reiser mellom Saraburi og Khok Salung i Phanat Nikhom-distriktet i Lop Buri.
Turen går fra Bangkoks Hua Lamphong-stasjon kl. 06.00 og ankommer demningens "flytende jernbane" kl. 09.25. Her stopper toget i 20 minutter, slik at passasjerene kan beundre utsikten og ta bilder, før det går videre til Khok Salung stasjon, der dagsturistene kan handle lokale OTOP-produkter og Lopburi-suvenirer.
Toget returnerer deretter til demningen kl. 10.35, slik at passasjerene kan gå av og besøke turiststedene i nærheten, før avgang til Bangkok kl. 15.30. Populære aktiviteter er blant annet å besøke Pasak Basin Museum og spise lunsj i lokalsamfunnene. Det finnes også varebiler (70 baht) som kan frakte passasjerene til lokale solsikkeåkre og en gigantisk bregnehage.
Toget er tilbake på Hua Lamphong stasjon kl. 18.50.
Det "flytende toget" gir også et sesongmessig løft for turismen i Lopburi og genererer inntekter til lokalbefolkningen i den sentrale provinsen.
Kilde: The Nation