Stacks Image 919

Er dette framtidens thaimat?



Forskere har presentert den nyeste "fremtidsmaten" på en konferanse i Bangkok og hyllet trenden som en bærekraftig løsning på Thailands og verdens ernæringskrise.

På den årlige "Future Food Workshop" på Queen Sirikit National Convention Centre (QSNCC) presenterte forskere og selskaper nye utviklingstrekk under tre temaer: Persontilpasset mat, alternativt protein og asiatisk visdom, skiver The Nation.

Fremtidens mat omfatter plantebaserte produkter og alternativer til miljøbelastende kjøttproduksjon.

Et øyeblikksbilde av denne vekstsektoren i Thailand ble presentert på "Future Food Ideation Workshop by Tastebud Lab", som innledet arrangementet 20.-22. september.

Phontakorn Wongcharoen, visepresident for Betagro Food Innovation Centre, sa at selskaper og oppstartsbedrifter jobber hardt for å utvikle innenlandsk teknologi og samarbeide for å ta neste steg innen fremtidig mat. Han forklarte at thailandske bedrifter i dag er avhengige av importert teknologi, noe som krever store budsjettmidler.

Phontakorn pekte også på utviklingen utover plantebasert mat, og nevnte Betagros fokus på protein fra kylling og egg, samt nye ingredienser og teknologier.

Han oppfordret myndighetene til å bidra til fremtidig matutvikling gjennom initiativer som samarbeid mellom universiteter og privat sektor.

Han hyllet også potensialet til nystartede matbedrifter i Thailand, men sa at de trengte hjelp med finansiering og retningslinjer for å utvikle fremtidige matvarer.

Andrew Brennan, Asia Manager i Marigot Ltd, sier at Thailand er rikt på både naturressurser og menneskelige ressurser som trengs for å skape en fremtidig næringsmiddelindustri. Han legger til at nøkkelen til fremgang ligger i å lage nye matvarer som etterligner naturlige produkter.

Potensialet som ligger i thailandske ingredienser og teknologi, er nesten ubegrenset, sa han, og viste til innovasjonen med melk laget av ulike plantebaserte kilder som er allment tilgjengelig i de thailandske supermarkedhyllene.

Pongpan Saivanich, CEO i Greenday Global Co, var enig i at naturlige ingredienser har et stort potensial for å utvikle nye, fremtidige matvarer som kan bidra til å gjøre verden mer bærekraftig.

Fremtidens mat, miljøvern, bærekraft og økonomi bør utvikles parallelt, sa Peeraya Padakunlapat, produktutviklingssjef i Mark One Innovation Centre Co.

– Fremtidens matvarer bør være rimelige, sa hun, og oppfordret til mer forskning på lokale produkter for å fremme Thailands "soft power" og stimulere økonomien.

Kulthida Kanpittaya, en matinfluencer hos Guinhungry, sa at fremtidens mat er nøkkelen til å fremme bærekraft i Thailand, men at den ennå ikke har nådd det brede massemarkedet.

Hun råder mat- og drikkevareutviklere til å samarbeide med matinfluencere for å promotere fremtidsmat blant publikum. Hun la til at lokale spisesteder og kafeer også bør få mulighet til å tilby fremtidsmat på menyen.
RSS 


Slik ser du norsk TV i Thailand