Reduserer støtten til elbil-kjøp
01.11.2023Subsidier for kjøp av elbiler vil bli redusert til maksimalt 100.000 baht fra og med 2024, fra 150.000 baht i dag, besluttet National EV Policy Committee onsdag.
Endringen er en del av en større pakke med endringer i elbilinsentivene som vil gjelde fra 2024-27. Andre insentiver til produsenter og batteriprodusenter skal redusere kostnadene og på sikt gjøre elbilene billigere, og dermed redusere behovet for subsidier.
Myndighetene har i lengre tid signalisert at forbrukersubsidiene vil bli redusert fra dagens 70.000-150.000 baht per bil til mellom 50.000 og 100.000 baht.
Subsidiene har fått æren for den kraftige økningen i elbilsalget i år, og i andre kvartal sto de for omtrent halvparten av elbilsalget i Sørøst-Asia.
BMI, forskningsavdelingen til kredittvurderingsbyrået Fitch, anslo nylig at landets elbilpenetrasjon vil nå 8,7 % av alle kjøretøy innen utgangen av året, en betydelig økning fra 3,8 % i 2022.
Kinesiske elbilprodusenter, deriblant BYD og Great Wall Motor, har forpliktet seg til å investere 1,4 milliarder dollar i nye produksjonsanlegg i Thailand, som lenge har vært dominert av japanske bilprodusenter.
Chongqing Changan Automobile ble i forrige uke den siste kinesiske elbilprodusenten som signerte en avtale om å bygge en fabrikk lokalt med sikte på produksjonsstart i 2025. Landet er også i samtaler med andre kinesiske aktører som Geely og Chery, ifølge Board of Investment.
Regjeringen ønsker å utvide forsyningskjeden for elbiler ytterligere ved hjelp av skatteinsentiver for å tiltrekke seg batteriprodusenter og relaterte industrier.
Statsminister Srettha Thavisin beordret i forrige måned statlige etater til å kjøpe inn elbiler for å erstatte eldre kjøretøy, bygge flere ladestasjoner over hele landet og gjøre forsikring for elbiler rimelig.
Direktivet er en del av en større kampanje for å øke bruken av miljøvennlig transport for å redusere karbonutslippene og utvikle landet til et produksjonssentrum for elbiler og deler til elbiler.
Kilde: Bangkok Post