Sikter mot 3,5 billioner baht i turistinntekter i 2024
04.11.2023Thailand har oppjustert målet for neste års turistinntekter til 3,5 billioner baht (ca 1 mrd kroner), en økning på 500 milliarder baht og en ny toppnotering, ifølge guvernør Thapanee Kiatphaibool i Tourism Authority of Thailand (TAT).
Dette målet for turistinntektene er basert på en spådom om at den thailandske turistsektoren kan komme seg helt opp på samme nivå, som før pandemien, neste år.
Når det gjelder fordelingen av inntektene mellom innenlands- og utenlandsreiser, innebærer prognosen at de internasjonale markedene må generere 2,5 billioner baht neste år, en økning på 500 milliarder baht fra det nåværende målet på 2 billioner baht, noe som fører til et fremtidig mål på 3 billioner baht, ifølge turistminister Sudawan Wangsuphakijkosol. Inntektsmålet for hjemmemarkedet er fortsatt 1 billion baht.
TAT sikter fortsatt mot en total turistomsetning på 2,38 billioner baht i 2023, noe som tilsvarer en økning på 80 % sammenlignet med 2019. Dette inkluderer 25-28 millioner utenlandske turister som genererer en omsetning på 1,6 billioner baht, og 200 millioner thailandske besøkende (inkludert turister og dagsturister), noe som tilsvarer en omsetning på 800 milliarder baht.
Når det gjelder turiststatistikken for de første 10 månedene i år (1. januar - 31. oktober), nådde de samlede turistinntektene 1,67 billioner baht. Dette kom fra 22 millioner utenlandske turister, som genererte 963,14 milliarder baht, mens thaiene sto for resten med 710,87 milliarder baht. Men hvis det overordnede målet for 2023 skal nås, må det genereres ytterligere 700 milliarder baht i inntekter i løpet av årets to siste måneder. Selv om det er utfordrende, vil det bli gjort en innsats for å nå målet, hovedsakelig ved å oppmuntre turister til å bli lenger i landet for å øke forbruket.
TAT-guvernør Thapanee legger til at statlige støttetiltak vil bidra til å stimulere turistsektoren, spesielt på følgende områder.
1. Lettere å reise: TAT har gradvis kunngjort tiltak knyttet til visumfritak for turisme. Dette midlertidige visumfritaket er for utvalgte markeder i tre faser, og starter med den første fasen for kinesiske og kasakhstanske turister, som tillater visumfrie opphold på opptil 30 dager over en periode på 5 måneder, fra 25. september til 29. februar 2024. Den andre fasen for russiske turister utvider oppholdet til maksimalt 90 dager fra tidligere 30 dager, i en periode på 6 måneder, fra 1. november til 30. april, og den tredje fasen for indiske og taiwanske turister tillater visumfrie opphold på opptil 30 dager, med en maksimal periode på 6 måneder, fra 10. november til 10. mai.
Det er også innført visumfritak i immigrasjonssone 6 ved Sadao-grensekontrollen i Songkhla-provinsen frem til 30. april, noe som gjør det enklere for reisende fra hovedsakelig Malaysia. Myndighetene utreder for tiden mulige tiltak for andre grensekontrollpunkter, som Betong i Yala-provinsen, Sungai Kolok i Narathiwat og Wangprachan i Satun.
2. Utvidelse av de målrettede markedene: Det har vært sterk vekst i markeder som Russland, Sør-Korea, Vietnam, USA og Midtøsten, først og fremst på grunn av økte diplomatiske forbindelser mellom Thailand og Saudi-Arabia. Til tross for visumfrihet fra slutten av september 2023 er det kinesiske markedet fortsatt marginalt svakere, med rundt 8.000-9.000 daglige ankomster. TAT forventer imidlertid en fortsatt positiv trend, med over 10.000 kinesiske ankomster per dag i november. I løpet av de første 10 månedene har det kinesiske markedet ført til ca. 2,8 millioner ankomster.
3. Reklamekampanjer: TAT vil lansere en nu reklamekampanje. En ny tagline med konseptet "Meaningful Relationship" vil bli introdusert på World Travel Market (WTM), verdens nest største reiselivsmesse, som starter i London 6. november. Kampanjen har som mål å formidle meningsfulle budskap om turisme. I desember lanseres en annen kampanje med tittelen "Thailand Always Cares", som skal formidle et bilde av at Thailands turistsektor bryr seg om turister fra alle markeder.
4. Økonomiske tiltak: Høydepunktet er organiseringen av aktiviteter og arrangementer. Den 10. november skal Srettha lede en pressekonferanse for å fremme "myk makt" gjennom festivaler. Et av høydepunktene er organiseringen av "Colourful Bangkok Winter Festival" denne og neste måned i hovedstaden. Festivalen arrangeres i samarbeid med turistdepartementet, TAT, kulturdepartementet, Bangkok Metropolitan Administration (BMA) og National Soft Power Committee og består av fem hovedarrangementer.
Kilde: The Nation