Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Thailandske flyselskaper utvider flåten og åpner nye ruter



Den thailandske flyindustrien står foran et sterkt comeback etter pandemien, og mange flyselskaper forbereder seg på å utvide flåten og gjenvinne fordums storhetstid.

Den positive stemningen kommer etter tre år med utfordringer etter at pandemien slo til i 2020 og tvang flyselskapene til å nedbemanne virksomheten for å overleve i den globale nedgangskonjunkturen.

Chai Eamsiri, administrerende direktør i Thai Airways International, sier at pandemien har kastet flybransjen ut i den alvorligste krisen siden andre verdenskrig.

– I 2019 opererte Thai Airways en flåte på 103 fly, men under pandemien ble over 80 fly satt på bakken, og bare 20 fly var i drift, sa han.

Det nasjonale flyselskapet inngikk en rehabiliteringsplan for å håndtere gjelden forårsaket av covid-19-krisen, og THAI har nå en flåte på 69 fly. Selskapet har planer om å øke flåtestyrken til 75 fly i 2024 og til 98-100 fly innen 2025 for å støtte opp om gjenoppbyggingen av turistsektoren, sier Chai.

Nylig omstrukturerte Thai Airways flyselskapet og overførte 20 fly fra Thai Smile Airways til Thai Airways.

– India er et av de første markedene som er tilbake på samme nivå som før Covid i 2019, med ca. 65 flyvninger i uken, sier han.

– Det europeiske markedet hadde tidligere ni destinasjoner, mens det nå er sju. Thai Airways ser også på det østasiatiske markedet, spesielt ettersom Kina-markedet ikke har kommet seg helt, sa han.

– Det nasjonale flyselskapet planlegger å justere strategien for å fly til Japan for å imøtekomme thailandske turisters preferanser for å reise til Japan. I tillegg utforsker vi kontinuerlig mulighetene i Midtøsten-markedet, spesielt etter at vi lanserte direkteflyvninger til Jeddah i Saudi-Arabia, sier THAI-sjefen.

Tassapon Bijleveld, administrerende direktør i Thai AirAsia X, sa at Thai AirAsia før pandemien hadde en flåte på 63 fly, men at den omfattende effekten av Covid-19 hadde tvunget flyselskapet til å redusere flåten ved å returnere ni fly. For øyeblikket har Thai AirAsia 54 fly i drift, med sju nye fly tilgjengelig for å møte den økte etterspørselen senere i år, takket være Bangkoks status som verdens største destinasjon. Dette har resultert i en bedre utnyttelse av flyvolumet sammenlignet med andre destinasjoner, sier han.

Klar for turistboom
– Hvis en ny regjering iverksetter tiltak for å øke turismen og tiltrekke utenlandske turister til Thailand, har Thai AirAsia X planer om å rotere flere fly i AirAsia-konsernet for å ta imot flere passasjerer i siste halvdel av året, sier Tassapon.

I henhold til planen for flåteutvidelse har Thai AirAsia som mål å ha 72 fly i 2026 og legge til rundt fem nye fly hvert år, i likhet med vekstfasen i flybransjen. I 2024 vil Thai AirAsia ha 60 fly, hvorav noen skal betjene nye ruter, for eksempel to ruter til Japan, nemlig Okinawa og Hiroshima, i tillegg til å fortsette å betjene det sentralasiatiske markedet etter lanseringen av direkteflyvninger til Tasjkent i Usbekistan, legger Tassopon til.

Thai AirAsia Xs administrerende direktør sa at retten hadde godkjent flyselskapets gjenopprettingsplan 31. august, slik den ble endret i henhold til vedtaket fra kreditormøtet 14. juli.

– Thai AirAsia X er klar til å fortsette sin kontinuerlige vekst, utvide flåten, introdusere nye ruter, øke kontantstrømmen og inntektene og samtidig håndtere kostnadene effektivt, sa Tassapon.

Når det gjelder den inntektsgenererende flåteutvidelsesstrategien, opererer Thai AirAsia X i dag seks dedikerte fly. De planlegger å øke dette antallet med minst 3-5 fly innen 2024 og totalt 17 fly innen 2027. Dette vil gjøre det mulig for Thai AirAsia X å ha en større flåte, utvide rutene og styrke flynettverket på Suvarnabhumi lufthavn, samt skape muligheter for fraktvirksomhet, legger Tassapon til.

Etter covid-19-krisen har Thai AirAsia X fortsatt å levere uavbrutt service og opprettholdt sin posisjon som et ledende lavprisselskap. Selskapet tilbyr langdistanseruter til det japanske og sørkoreanske markedet, og har som mål å øke kapasiteten til nivået før covid-19 innen utgangen av 2024. I tillegg vil flyselskapet øke veksten i det australske og kinesiske markedet og utforske mulighetene i nye potensielle markeder som India og Sentral-Asia, ifølge Tassapon.

Bytter ut Airbus til Boeing
Woranate Laprabang, administrerende direktør i Thai Vietjet Air, sier at flyselskapet planlegger å skifte ut hele flåten fra Airbus (for tiden A320 og A321) til Boeing-fly, nærmere bestemt B737 Max-serien. De planlegger å øke flåten til 50 fly innen utgangen av 2028, og den første fasen starter i 2024 når seks fly introduseres i juli, etterfulgt av 15 i 2025 og 15 til i 2026.

– Denne flåteutvidelsen har som mål å støtte nye ruteåpninger og øke flyfrekvensen, spesielt på internasjonale ruter, sa han. – Dessuten vil det gjøre det mulig for dem å administrere vedlikeholdskostnadene for flyene på en effektiv måte og redusere utgiftene med 15-20 %.

I løpet av siste halvdel av året vil Thai Vietjet få ytterligere to Airbus A321-fly for å kunne øke antall avganger, for eksempel på ruten Bangkok-Taipei, som vil gå fra to til tre avganger per dag fra og med 27. september. For øyeblikket har de en fyllingsgrad på 80 %, blant annet på ruter som Chiang Mai-Osaka, som har økt fra 3-4 flyvninger i uken til syv, samt innenriksruter som Chiang Mai-Phuket og Chiang Rai-Phuket, med sikte på å fremme flyvninger på tvers av regionene, la han til. I tillegg vurderer de å åpne nye ruter fra Bangkok til Guangzhou, Taiwan og Jakarta.

Utvidelse av ruter og flåte
Puttipong Prasarttong-Osoth, presidenten i Bangkok Airways, sier at flyselskapet har som mål å gjenopprette virksomheten til tidligere nivåer ved å utarbeide planer for anskaffelse av nye fly, åpne nye ruter og gjenoppta gamle ruter, blant annet til Kambodsja, Vietnam og Laos. Situasjonen i Myanmar har imidlertid ført til at flyvningene til landet er innstilt.

– I løpet av det siste året har Bangkok Airways måttet nedbemanne virksomheten og redusere flåtestørrelsen fra tiden før Covid, da vi hadde 40 fly. I dag har vi 26 fly, fordelt på 3 Airbus A320, 13 Airbus A319 og 10 ATR 72-600. Vi opererer rundt 20-21 fly, mens de resterende 5-6 står parkert i påvente av vedlikehold, sier Puttipong.

– I første omgang planlegger Bangkok Airways å anskaffe to fly tidlig i 2024, og i henhold til planene våre for de neste 3-5 årene har vi til hensikt å utvide flåten til mer enn 30 fly. Vi må imidlertid vurdere utvidelsesplanen nøye for å sikre at den samsvarer med etterspørselen og ikke fører til overkapasitet", sier Puttipong.

– Når det gjelder utvidelsen av Bangkok Airways' flyruter i siste halvdel av året, har flyselskapet gjenopptatt ruten Bangkok-Maldivene med fire ukentlige avganger fra september. Bangkok Airways har også introdusert nye ruter, inkludert tre ukentlige avganger hver på Lampang-Mae Hong Son og Bangkok (Don Mueang)-Samui fra 29. oktober.

– I tillegg forbereder vi oss på å lansere ruter fra Samui til Kina, nærmere bestemt Samui-Changsha og Samui-Chengdu, med forventet oppstart i november, legger Puttipong til.

Kilde: The Nation
RSS