Stacks Image 919

Elbil-subsidier tas fra nød-budsjett



På tirsdagens regjeringsmøte ble det vedtatt å bevilge 1,024 milliarder baht til støttetiltak og fremme kjøp og produksjon av elbiler i Thailand.

Subsidier skal tas fra landets budsjettet som er avsatt til «nødsituasjoner og nødvendigheter», skriver The Nation.

En kilde sa onsdag at bevilgningen under EV3.0-politikken ble foreslått av finansdepartementet. Midlene vil komme fra beløpet som er øremerket til «nødsituasjoner eller nødvendige utgifter» i sentralbudsjettet.

I henhold til EV3.0-politikken gis elbilimportører skatteinsentiver, og prisen på elbiler subsidieres med maksimalt 150 000 baht per bil. Denne politikken utløper 31. desember.

The National Electric Vehicle Policy Board (EV Board) har i mellomtiden sagt at uten en påfylling ville subsidiene være brukt opp på grunn av storinnkjøp av elbiler.

Det opprinnelige budsjettet for EV3.0-politikken var på 29,23 milliarder baht.

Insentivpakken under politikken omfatter en subsidie på 70 000 baht for en elbil med et batteri på mellom 10 og 30 kWh for helt nedmonterte (CKD) og helt oppbygde (CBU) enheter.

Tilskuddet øker til 150.000 baht for biler med en kapasitet på mer enn 30 kWh til en veiledende utsalgspris på under 2 millioner baht.

Et tilskudd på 18.000 baht er også tilgjengelig for kjøpere av elektriske motorsykler med en veiledende utsalgspris på under 150.000 baht fra kvalifiserte produsenter.

Ifølge Electric Vehicle Association of Thailand (EVAT) ble det registrert rundt 37 000 elbiler i Thailand i løpet av årets sju første måneder, noe som er langt høyere enn i 2022, da det ble registrert rundt 9 600 elbiler.

EVAT tror at de totale elbilregistreringene i 2023 vil passere 50.000 enheter.

RSS 


Slik ser du norsk TV i Thailand