Anti-svindel-senteret har åpnet
02.11.2023Myndighetenes Anti-Online Scam Operation Centre (AOC) ble offisielt lansert i går, onsdag, i et forsøk på å beskytte publikum mot svindel på nettet.
AOC, som holder til på hovedkontoret til National Telecom i Bangkok, er tilgjengelig døgnet rundt på telefon 1441.
AOC 1441 har som mål å gi publikum kunnskap og råd om nettkriminalitet, hvordan de kan beskytte seg mot nettsvindel, og hvordan de kan begrense skadene etter å ha blitt utsatt for svindel.
Senteret er en one-stop-tjeneste som bidrar til å beskytte folks bankkontoer i tide ved mistanke om sikkerhetsbrudd, sier DES-minister Prasert Chantararuangthong.
– Tidligere måtte ofre for svindel ta kontakt med flere ulike organisasjoner, noe som førte til at det tok flere uker eller måneder før bankkontoene deres ble sperret, sier han.
Han legger til at senteret også er i stand til å fryse og spore opp proxy-kontoer som svindlere har åpnet for å lokke til seg ofre, samt kansellere de siste transaksjonene for å minimere skaden, takket være bruken av en plattform med kunstig intelligens og analyse av stordata.
Ifølge rapporter fra High-Tech Crime Division ved Cyber Crime Investigation Bureau er det for tiden 700 svindel- og bedragerisaker per dag, hvorav 40 % er knyttet til e-handelskriminalitet.
De thailandske myndighetene har tidligere opplyst at det i løpet av det siste halvannet året har blitt rapportert om 365 000 tilfeller av nettsvindel, noe som har ført til tap på 45 milliarder baht.
Senteret er et samarbeid mellom Ministry of Digital Economy and Society (DES), Anti-Money Laundering Office, Cyber Crime Investigation Bureau, Bank of Thailand, Thai Bankers Association, Department of Special Investigation, National Broadcasting and Telecommunication Commission og andre relevante etater.
Kilde: The Nation