Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Reiselivsbransjen vil ha innreiseavgift



Reiselivsbransjen oppfordrer den nye turistministeren til å gjenoppta planene om å kreve inn en avgift på 300 baht fra turister som ankommer landet. De mener at avgiften ikke vil føre til færre turister.

Thailands turistråd (TCT) sier at de planlegger å diskutere nødvendigheten av dette prosjektet med den nye turistministeren, Sermsak Pongpanich, så snart han tiltrer, melder Bangkok Post.

Surawat Akaraworamat, visepresident i TCT, sier at de fleste interessentene i bransjen og det thailandske handelskammeret er enige om at det er viktig å sette i gang innkrevingen av denne avgifts fordi det ikke finnes andre mekanismer for å skaffe midler til prioriterte områder innen turistutvikling.

Han sa at turistdepartementet har 56 turistrelaterte standarder som bransjen over hele landet skal følge, men at budsjettet for å regulere turiststandardene bare er på 10 millioner baht årlig.

– Vi har alvorlige problemer med våre sikkerhetsstandarder, sier Surawat.

– Turistdepartementet kan fastsette retningslinjer for hver enkelt type turisttjeneste, for eksempel turistbusser, restauranter og aktiviteter, men de har ikke et tilstrekkelig budsjett for å regulere og revidere alle i bransjen.

– Statsministeren anbefalte å fryse innkrevingen av avgiften for øke antallet turister, men TCT mener at en slik avgift ikke vil påvirke turiststrømmen, sier Surawat.

– Avgiften på 300 baht, som kun utgjør 9-10 dollar for turister, vil definitivt ikke påvirke antall besøkende til landet, sier Wuthichai Luangamornlert, administrerende direktør i Siam Park City Group.

– Budsjettet for turistutvikling reduseres hvert år, og dette bør ses på som et alvorlig problem for bransjen.

Sisdivachr Cheewarattanaporn, president i Association of Thai Travel Agents, sier at myndighetene bør ha metoder for innkreving av avgifter som ikke påvirker andre typer ankomster, ettersom det ikke bare er utenlandske turister som kommer til Thailand.

– I tillegg til turister har vi også forretningsreisende som kommer til Thailand flere ganger i året, sier Sisdivachr.

Han sa at turistfondet burde ha klare retningslinjer for bruk, og at det burde skille seg fra andre avgifter som har blitt innført, ettersom turister fremdeles ikke har sett utvikling eller forbedring av turiststeder på mange år, som for eksempel inngangspenger til nasjonalparker.

Tassapon Bijleveld, styreleder i Asia Aviation Plc, majoritetsaksjonær i Thai AirAsia, sa at Thailands flyselskapsforening kanskje vil forsøke å få til et møte med den nye finansministeren Pichai Chunhavajira for å legge frem et nytt forslag om å redusere drivstoffavgiften, etter at et tidligere forsøk på å få en positiv respons mislyktes.

Han sa at kostnadene for flyselskapene har økt med 20 %.

– Prisen på flydrivstoff, som ligger på rundt 100 dollar fatet, anses som høy for flyselskapene, sier Tassapon.

Kilde: Bangkok Post
RSS