– Kinesiske pakketurer er en trussel mot thailandsk turistindustri
11.08.2024Thailands turistbransje tar til orde for et regelverk for rettferdig prising for å bekjempe problemet med pakketurer som selges til latterlig lave priser
Kinesiske investeringer påvirker i økende grad ulike sektorer av den thailandske økonomien, særlig innen turisme og tjenesteyting, og de nye markedsføringsstrategiene for å tiltrekke seg kinesiske turister er av særlig interesse.
Thailands turistmyndighet (TAT) har satt seg som mål å tiltrekke seg 11 millioner kinesiske besøkende i 2025, på samme nivå som før pandemien. Association of Thai Travel Agents (ATTA) advarer imidlertid mot utfordringer knyttet til kinesiske småinvestorer i turistsektoren.
Sisdivachr Cheewarattanaporn, president i ATTA, bemerker at en stor del av de kinesiske investeringene i Thailands turist- og servicesektor involverer småskalavirksomhet. Kinesiske reisebyråer bruker thailandske nominerte til å registrere virksomheter og utfordrer markedet med svært billige pakketurer.
Denne strategien, som kalles «markedsødeleggende pakketurer», skader den thailandske turistsektoren ved å tilby svært lave priser for å oppnå markedsdominans.
Disse pakketurene er enda verre enn «null-dollar»-turer, ettersom de kan føre til dårlige opplevelser for kinesiske turister. I tilfeller der en tur viser seg å være ulønnsom, kan selskapene tvinge turister til å bruke ekstra penger eller holde dem tilbake til de betaler mer, noe som påvirker deres oppfatning av thailandsk turisme.
– Da ATTA først gjorde offentligheten oppmerksom på disse markedsfiendtlige turene i juni i fjor, fikk det noen kinesiske selskaper til å trekke seg tilbake fordi de innså at denne praksisen ikke var bærekraftig.
– Vi fortsetter å overvåke situasjonen og oppfordrer disse aktørene til å trekke seg ut av markedet. Heldigvis har «null-dollar»-turene nesten forsvunnet, sier Sisdivachr.
For å løse problemet med markedsfiendtlige turer presser ATTA på for å få regulert prisene på pakkereiser for å sikre at de gjenspeiler reelle markedsforhold og fremmer rettferdig konkurranse, i stedet for å bli satt kunstig lavt for å undergrave markedet.
Hotellbransjen står imidlertid overfor færre bekymringer, ettersom næringen krever høyere investeringer og er mindre avhengige av thailandske stråmenn. De fleste kinesiske investeringer i hoteller skjer gjennom formelle partnerskap med andre selskaper.
TAT-guvernør Thapanee Kiatpaiboon understreket viktigheten av å forhindre monopolistisk praksis og ulovlig virksomhet innenfor turistsektoren. Alle relevante etater har i oppgave å overvåke markedet nøye for å kunne ta tak i problemene på en effektiv måte. Turistdepartementet fører tilsyn med reisebyråer og reiseguider, mens handelsdepartementet administrerer butikker og restauranter.
TAT har som mål å tiltrekke seg 11 millioner kinesiske turister innen 2025, noe som vil være på samme nivå som før pandemien, og overgå de 530 milliarder baht som ble generert i 2019.
I år er TAT sikre på å nå målet om 8 millioner kinesiske besøkende. Betalingsdata fra Alipay og WeChat Pay indikerer at kinesiske turisters forbruk i Thailand øker.
Sisdivachr mener imidlertid at det er utfordrende å nå målet om 11 millioner i 2025, og at det krever intensivert markedsinnsats, blant annet flere flyvninger mellom Thailand og Kina.
– I år vil det bli vanskelig å nå målet på 8 millioner, sier han, ettersom 3,77 millioner flere kinesiske turister vil måtte lande på thailandsk jord i løpet av de resterende fem månedene av året.
Kilde: The Nation