Stacks Image 919

Lazada satser på nytt sorteringsanlegg



Lazada Thailand gjør sin største investering i Sørøst-Asia i et nytt sorteringsanlegg for å forberede seg på veksten i e-handelen, som forventes å nå 32 milliarder dollar innen 2025.

Kerry Express har også investert i automatiseringsteknologi og digital kartlegging for å øke nøyaktigheten og effektiviteten i logistikkvirksomheten.

Tiltakene signaliserer økt konkurranse i den lokale logistikksektoren.

Ifølge dataanalyseselskapet Creden Data var Lazada Express blant de få aktørene som gikk med overskudd i 2022. I 2022 hadde selskapet en omsetning på 16 milliarder baht og et overskudd på 2,7 milliarder baht.

– Vi investerer i vårt nye sorteringsanlegg, som er den største investeringen i vår logistikkvirksomhet i Thailand og Sørøst-Asia, sier James Marchant, logistikksjef i Lazada Thailand.

Sorteringssenteret i Thepharak, som ligger i Samut Prakan, bruker den nyeste automatiseringsteknologien og skal kombineres med de to eksisterende sorteringsanleggene, ett i Suksawad Phra Pradaeng og ett i Chachoengsao.

Til sammen vil de tre sorteringssentrene øke Lazadas sorteringskapasitet til mer enn 2 millioner pakker daglig.

Det nye sorteringssenteret vil bruke den nyeste teknologien innen automatisering og kunstig intelligens.

– Sammenlignet med et manuelt sorteringssenter er arbeidshastigheten fire ganger høyere, sier Marchant.

Automatiseringsteknologien reduserer også plassbehovet i bygningen, øker produktiviteten og gjør driften mer effektiv og nøyaktig.

Ifølge Googles e-Conomy SEA-rapport 2022 var den lokale e-handelsbransjens bruttovareverdi på 22 milliarder dollar i 2022 og forventes å nå 32 milliarder dollar innen 2025 med en gjennomsnittlig vekst på 13 % fra 2022-2025.

Lazada Logistics legger vekt på å levere bestillinger raskt og sømløst, sikre effektivitet fra første til siste kilometer og tilbyr en prioritert leveringstjeneste som øker etterspørselen fra forbrukerne.

Logistikk- og leveringstjenestene gjør det mulig for selskapet å kontrollere brukernes opplevelse og differensiere seg fra konkurrerende plattformer, sier Marchant.

– Vi forventer at dette nye sorteringsanlegget vil gi avkastning på investeringen innen tre år, avhengig av volumet, sier han.

Sorteringssenteret i Theparak er Lazadas største anlegg i Thailand med sine 35.000 kvadratmeter.

Nutthapol Kriengchaivate, senior visepresident for Lazada Logistics Thailand, sier at sorteringssenteret er en del av selskapets helhetlige logistikkløsning, fra leveringstjenester under Lazada Express til kundenes steder, og også oppfyllingstjenester for nettselgere som selger på plattformen, fra lager og emballasje til levering. Lazada Logistics tilbyr også en ny flerkanals logistikktjeneste for bedrifter som selger på flere plattformer.

For øyeblikket støtter Lazada Logistics rundt 50 % av sin egen pakkeplattform og bruker også tredjepartsleverandører.

– Vi bruker tredjepartsleverandører på områder der partnerne våre er mer effektive når det gjelder kostnader, dekning og ekspertise, sier Nutthapol.

Han forteller at det nye sorteringssenteret bruker mindre enn to timer på innkommende pakker og sortering av pakker, og på utgående pakker for å klargjøre dem for distribusjonssentre andre steder.

– Vi bruker automatisering som gjør at vi bruker mindre personale og papir, med 360-graders AI-kameraer som gjør arbeidet raskere og mer nøyaktig, sa han.

Nutthapol viser til selskapets undersøkelse som viser at 43 % av kundene i Sørøst-Asia forventer levering neste dag, og at 55 % av de spurte er fornøyde med raske leveringsalternativer, noe som har ført til flere kjøp.

Lazada lanserte tjenesten prioritert levering i september 2022 for å gi kundene mulighet til å motta pakkene sine innen to dager etter at bestillingen er bekreftet. Dette gjelder for bestillinger som leveres av selgere, og levering neste dag for bestillinger som leveres av Lazada.

For øyeblikket er den prioriterte leveringstjenesten tilgjengelig i 23 provinser, inkludert Bangkok og de omkringliggende storbyområdene Chon Buri og Nakhon Ratchasima.

Marchant sier at Lazada vil utvide den prioriterte leveringstjenesten til hele landet i løpet av fire år.

Kilde: Bangkok Post
RSS 


Slik ser du norsk TV i Thailand