Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Flyselskapene må forklare grunnen til høye bilettpriser



De thailandske flyselskapene forbereder seg på å svare på beskyldningene om dyre billetter, og konstaterer at luftfartsindustrien står foran en ny prisøkning på flydrivstoff på grunn av stigende råoljepriser.

Airlines Association of Thailand (AAT) vil avholde et seminar neste uke for å utdype flyprisstrukturen og prisreguleringer under kontroll av Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT), etter at forbrukerne har ropt varsko om dyre flybilletter etter pandemien.

Wutthiphum Jurangkool, administrerende direktør i Nok Air, sier at den betydelige prisøkningen kun har skjedd i forbindelse med lange ferier, da prisene har økt på grunn av økt etterspørsel.

Prisen på siste liten-bestillinger er vanligvis høyere enn gjennomsnittet.

Han sa imidlertid at gjennomsnittsprisene ikke ble hevet for mye for å tjene mer penger, ettersom flyselskapene fortsatt måtte justere prisene for å takle de økte driftskostnadene, hovedsakelig på grunn av drivstoffkostnadene.

Wutthiphum sier at drivstoffprisen har hatt en oppadgående trend de siste ukene og steg til 119 USD per fat i går, noe som er høyere enn det årlige gjennomsnittet på 98,5 USD per fat som International Air Transport Association (IATA) har anslått for 2023.

Wutthiphum sier at det er vanskelig for flyselskapene å absorbere denne kostnaden på grunn av den reduserte etterspørselen i lavsesongen, ettersom de må unngå tap på hver flyvning.

– Flyselskapene kan bare oppnå en høy fyllingsgrad i forbindelse med lange ferier. Da det ikke var noen ferie i september, sank etterspørselen etter innenriksflyvninger betraktelig, med en gjennomsnittlig kabinfaktor på under 80 % for Nok Air, samtidig som gjennomsnittsprisen for innenriksruter var lavere enn 1000 baht per flyvning, sier Wutthiphum.

Wutthiphum sa at takprisen for innenriksruter som reguleres av CAAT er for statisk, ettersom den ikke kan tilpasses svingende driftskostnader og passasjeretterspørsel.

Nuntaporn Komonsittivate, kommersiell sjef i Thai Lion Air, sier at den gjennomsnittlige kabinfaktoren på selskapets innenriksflygninger har falt til 75 %. Den forventes å komme tilbake til 85 % i høysesongen.

Hun sier at flyselskapet følger med på etterspørselen fra det kinesiske markedet, noe som forventes å bidra til å fylle opp ledige seter i oktober, ettersom passasjerer fra fastlandet har forhåndsbestilt flybilletter i forbindelse med nasjonaldagen, og at fyllingsgraden på de 10 rutene til Kina ligger på 70 %.

Til tross for den negative oppfatningen av Thailand blant nettbrukere i Kina, forbereder Thai Lion Air seg på å gjenoppta alle de 17 rutene selskapet opererte før pandemien, ettersom det fortsatt er etterspørsel fra dette markedet.

Wutthiphum sier at markedet vil ta seg raskere opp hvis myndighetene innfører visumfrihet, slik de lovet AAT i forrige måned.

Wutthiphum la til at flytrafikken fra Kina gikk ned i september, men at volumet er ventet å øke kraftig den første uken i oktober under den lange ferien, med en gjennomsnittlig fyllingsgrad på over 90 % på de kinesiske rutene.

Han opplyser at Nok Air vil fly til ytterligere åtte byer i Kina og gjeninnføre nye direkteruter fra Phuket og Chiang Mai til Kina, som ble kansellert under pandemien.

IATA rapporterte i går om en økning på 105,8 % for flyselskapene i Asia-Stillehavsområdet i juli sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, mens fyllingsgraden økte til 84,5 %.

Kilde: Bangkok Post
RSS