Hotellene mangler personale
14.10.2023Ifølge Amora Hotels & Resorts, som driver hoteller i Thailand og Australia, er det mangel på personale på populære reisemål.
Chaowaphat Siriphatrawan, eier og direktør for Amora Hotels & Resorts, sier at hotellene på Phuket er svært konkurransedyktige når det gjelder å tiltrekke seg personale i høysesongen, melder Bangkok Post.
– Det er også mangel på ansatte i mellomlederstillinger, ettersom disse har større muligheter til å avansere i karrieren når de flytter til andre hoteller, samtidig som lønnsnivået varierer, sier Chaowaphat.
–Ettersom selskapet planlegger å åpne Amora Beach Resort Phuket i desember etter en renovering til 500 millioner baht, har de allerede ansatt personale for å unngå den samme mangelen på arbeidskraft som andre hoteller i provinsen, sier han.
Chaowaphat sa at oppgraderingen fra fire til fem stjerner ved å forbedre fasilitetene gjorde det mulig for hotellet å doble romprisene for å imøtekomme etterspørselen fra kjøpesterke utlendinger.
Han sier at over halvparten av alle besøkende forventes å komme fra Russland og de nordiske landene, som foretrekker de rolige omgivelsene på Bang Tao-stranden, etterfulgt av kinesiske gjester på rundt 20 %, og 10-15 % fra Midtøsten og India i segmentet for møter, incentiver, kongresser og utstillinger.
I tillegg til Phuket driver gruppen et trestjerners hotell i Sukhumvit-området i Bangkok, som betjener et stort antall japanske utlendinger, og et firestjerners hotell i Chiang Mai, som har et økende antall kinesiske gjester.
Konsernet eier seks hoteller i Thailand og Australia med til sammen 1350 rom.
De tre hotellene i Australia ligger i Melbourne, Brisbane og Sydney, og de henvender seg hovedsakelig til det innenlandske markedet.
Chaowaphat sier at Australia har fått tilbake internasjonale turister raskere enn Thailand, men at de ikke har nok midlertidig ansatte fordi mange utenlandske arbeidere har reist til hjemlandet og ikke kommet tilbake.
– Den høyere minstelønnen i Australia bidrar også til høyere kostnader for hotellene, sier han.
Chaowaphat sier at når hotellet i Brisbane er ferdig renovert til et femstjerners hotell neste år, vil 70-80 % av konsernets inntekter komme fra australske hoteller, mens resten vil komme fra Thailand.
Ved hjelp av en oppkjøps- og renoveringsmodell tar konsernet sikte på å utvide porteføljen med ytterligere fire bygninger på fire steder i Melbourne, Perth, Adelaide og Bangkok i løpet av fem år.
Chaowapat sier at varemerkets tilstedeværelse i Australia skal bidra til å tiltrekke flere australske gjester til de thailandske hotellene, og hjelpe konsernet med å fylle opp hotellene i lavsesongen når det europeiske markedet minker.