Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Nær 1 av 3 thaier utsatt for svindel det siste året



En fersk rapport framgår det at 28 % av de spurte har tapt penger til svindlere i løpet av det siste året.

Undersøkelsen blant 9.360 thailendere fra ulike demografiske grupper viser at 58 % av deltakerne opplevde en økning i antall svindelforsøk sammenlignet med 2023, og 89 % ble utsatt for svindelforsøk minst én gang i måneden, melder The Nation.

– Til tross for pågående forebyggende tiltak er Thailand fortsatt et av de mest fruktbare områdene for svindlere», sier Manwoo Joo, administrerende direktør i Gogolook Thailand, og fremhever et gjennomsnittlig tap på omtrent 36.000 baht per offer.

Rapporten, som ble offentliggjort mandag, understreker en alarmerende trend når det gjelder utsatthet for svindel, der nesten 39 % oppgir at de ble utsatt for svindel i løpet av minutter etter første kontakt. Bare 2 % av ofrene rapporterte at de var i stand til å få tilbake alle pengene de hadde tapt, og hele 71 % hadde ingen mulighet til å få tilbake pengene sine i det hele tatt.

– De følelsesmessige konsekvensene av svindel er like viktige, bemerker Joo, – 73 % av de spurte gir uttrykk for at opplevelsene deres har hatt en dyp psykologisk innvirkning på dem.

Svindlernes metoder har også utviklet seg: Telefonsamtaler og tekstmeldinger er fortsatt de viktigste kontaktformene, men digital annonsering og sosiale medier som Facebook (55 %) og Line (43 %) blir også i økende grad utnyttet.

Rapporten viser også en bekymringsfull økning i identitetstyveri, som nå står for 22 % av svindelforsøkene, og overgår tradisjonell shoppingsvindel med 19 %.

Thailendere har rapportert om stadig flere tilfeller der svindlere utgir seg for å være offisielle personer, for eksempel politibetjenter, for å be om penger under falske påskudd.

Fremveksten av AI-genererte svindelforsøk har vært spesielt bekymringsfull, og 66 % av deltakerne bekrefter at de har mottatt AI-skapte meldinger som forsøker å lokke dem inn i svindelforsøk.

Til tross for økt bevissthet og forebyggende tiltak blir thailendere i økende grad ofre for svindel. Selv om 55 % av respondentene føler seg trygge på at de er i stand til å gjenkjenne svindelforsøk, har hyppigheten av slike tilfeller økt betraktelig. Telefonsamtaler, tekstmeldinger og sosiale medier er fortsatt de viktigste kanalene svindlerne bruker.

– Den betydelige økonomiske effekten av svindel, kombinert med den følelsesmessige belastningen ofrene utsettes for, understreker nødvendigheten av en koordinert innsats for å beskytte thailandske borgere og gjenopprette tilliten til digitale plattformer, sierorji Abraham, administrerende direktør i GASA,

Som svar på disse utfordringene lover Gogolook å gi innbyggerne avanserte verktøy gjennom Whoscall-appen, og vil samarbeide med GASA på det kommende andre globale toppmøtet mot svindel i Asia, der målet er å utvikle effektive strategier for å bekjempe disse økende truslene.

Kilde: The Nation

RSS