Statsministeren skal møte Google-presidenten
30.09.2024
Statsminister Paetongtarn Shinawatra skal i dag diskutere teknologisamarbeid med Ruth Porat, president og investeringssjef i de amerikanske teknologiselskapene Alphabet Inc og Google.
Ifølge regjeringshuset vil diskusjonen, som er planlagt å starte kl. 17.00, også omhandle Googles investeringsplan for utvikling av digital infrastruktur i Thailand.
Statsministeren vil også være vertskap for en mottakelse for presidenten og investeringssjefen i Alphabet Inc og Google.
Google har tidligere kunngjort planer om å etablere et regionalt datasenter og utvikle etisk kunstig intelligens (AI), skyteknologi og annen digital infrastruktur i Thailand. Planen omfatter også opplæring for å forbedre de digitale ferdighetene til Thailands arbeidsstyrke.
Planen forventes å generere over 4,1 milliarder dollar (150 milliarder baht) til den thailandske økonomien innen 2030 og skape 50.300 arbeidsplasser.
Den forventes også å bidra til Thailands ambisjoner om å bli en digital økonomi.
Kilde: The Nation
Lovendring nødvendig for tomteleie på 99 år
30.09.2024
– Ideen om å tillate utlendinger å leie tomt i Thailand i opptil 99 år, med tomt overført fra privat eie til statlig eiendom, kan kreve endringer i loven om statlig eiendom, sier landets finansdepartement.
Lavaron Sangsnit, statssekretær i departementet sier at det er nødvendig med en detaljert studie for å gjennomføre en slik ordning, og at det muligens vil kreve endringer i relaterte lover. I samsvar med grunnloven vil det også være nødvendig med offentlige innspill til ny lovgivning.
Tidligere statsminister Thaksin Shinawatra foreslo nylig å tillate utlendinger å ha langsiktige leiekontrakter på land i en periode på opptil 99 år.
Thailandske eiere som ønsker å leie ut tomten si til utlendinger, må først overføre skjøtet til finansdepartementet for tilsyn.
I løpet av leieperioden vil den thailandske eieren motta full betaling fra den utenlandske parten, men vil gi fra seg eiendomsretten og konvertere den til statlig eiendom under departementet.
Utenlandske leietakere vil ha rett til å ha en leieavtale i opptil 99 år, og deretter vil tomten gå tilbake til statlig eiendom under finansdepartementet.
Ifølge Lavaron vil det være forbudt for utlendinger å kjøpe tomt til landbruksformål i konkurranse med thaier, eller å utvikle rimelige boligprosjekter for personer med lav inntekt uten å kreve forskuddsbetaling.
– Det er ikke gjort noen fremgang med dette konseptet på politisk nivå, sier han.
– For at denne planen skal kunne realiseres, må flere lover revideres, deriblant finansdepartementets forskrifter som begrenser leieavtaler til maksimalt 30 år, sier Lavaron.
– En forlengelse av leiekontrakten til 99 år vil kreve lovendringer, sa han. – Det finnes også lover om overføring av statlig eiendom som må gjennomgås for å avgjøre om landområder kan overføres fra privat eierskap, og som setter spesifikke vilkår for utenlandsk leie. Det vil også være nødvendig med endringer i den sivile og kommersielle loven, samt å definere hvilke typer restriksjoner som kan gjelde for bruk av landområder.
Ministerforskriften om bruk av statlig eiendom, som ble utstedt i 2021 med hjemmel i loven om statlig eiendom fra 2019, fastsetter at «[e]n leiekontrakt for statlig eiendom skal ikke overstige 30 år, med unntak av leie av statlig eiendom til kommersielle eller industrielle formål i henhold til lovene om leie av fast eiendom til kommersielle eller industrielle formål, der leieavtaler som overstiger 30 år først må godkjennes av finansministeren.
Fastsettelsen av leiesatser eller annen kompensasjon må være lavere enn satsene som er godkjent av generaldirektøren, i henhold til forskriften.
I tilfeller der bruken av statlig eiendom involverer en verdi som overstiger 500 millioner baht fra private enheter, må imidlertid leiesatsene eller annen kompensasjon ikke være lavere enn satsene som er godkjent av komiteen for statlig eiendom.
En kilde i finansdepartementet som har bedt om å få være anonym, sier at ideen om å la utlendinger leie landområder i opptil 99 år tidligere har møtt motstand, og at kritikerne har hevdet at det er det samme som å selge landet til utlendinger. Langsiktige leieavtaler, samtidig som thailandsk eierskap opprettholdes, tar imidlertid hensyn til tidligere bekymringer, sier kilden.
Øverst: Lavaron sier at flere lover må revideres for at planen skal kunne gjennomføres, blant annet finansdepartementets forskrifter som begrenser slike leiekontrakter til 30 år.
Kilde: Bangkok Post
TAT lanserer 'Amazing Thailand Passport Privileges'
30.09.2024
Utenlandske turister som ankommer til Thailand mellom 1. oktober og 16. desember i år, vil bli tilbudt premier, gaver og spesielle privilegier på mer enn 300 steder i landet.
– Som svar på regjeringens politikk for stimulering av turismen, iverksetter TAT kontinuerlig strategier og kampanjer for å stimulere til økt turisme. Det legges vekt på å øke turistforbruket, spesielt i de skjulte perlebyene. I den forbindelse har prosjektet Amazing Thailand Passport Privileges som mål å øke antallet utenlandske ankomster for å nå årets mål om 36,7 millioner besøkende, sier Thapanee Kiatphaibool, i TAT.
Prosjektet er et sentralt element i kampanjen «WOW! Thailand Passport Privileges», som skal øke inntektene til turistnæringen, stimulere økonomien og styrke det gode omdømmet til thailandske turisttjenester.
Spesielle fordeler er utformet for å løfte reiseopplevelsene i Thailand for turister fra både kortdistansemarkeder, inkludert Kina, Sør-Korea, Japan, Taiwan, Indonesia og Malaysia, og langdistansemarkeder som Storbritannia, USA, Canada og Europa.
– Prosjektet ‘Amazing Thailand Passport Privileges’ vil spille en avgjørende rolle i å styrke bildet av Thailand, støtte turistsektoren og bidra til en bærekraftig oppgang for den thailandske økonomien. Prosjektets aktiviteter og tilbud er strategisk utformet for å stimulere turismeforbruket og gjøre Thailand i stand til å nå årets inntektsmål på 3,5 billioner baht.
«Amazing Thailand Passport Privileges» består av fire aktiviteter:
- Aktiviteten «Must Do Souvenirs: From Heart to Hands» gir bort 10.000 suvenirer basert på ‘Must Do in Thailand’-konseptet til utenlandske turister som ankommer tre av Thailands internasjonale flyplasser - Suvarnabhumi, Don Mueang og Phuket.
- «WOW Thailand: Must Do Package"-aktiviteten tilbyr rabatter og spesielle privilegier til de første 10.000 utenlandske turistene som kommer til Thailand, og alle må fullføre registreringen på nettet. De kan løse inn privilegiene på de deltakende stedene.
- «WOW Thailand: Lucky Number"-aktiviteten tilbyr totalt 20 feriepakker til en samlet verdi av 700.000 baht for hver 10.000 turist til Thailand, fra den 10.000, og 20.000. til den 200,000. turisten. Hver pakke, til en verdi av 35,000 baht, består av innenriksflybilletter og rabatter på overnatting, restauranter og aktiviteter.
- «WOW Thailand: Big Surprise!» tildeler hovedpremien, til en verdi av 300.000 baht, til den heldige vinneren som fyller ut spørreskjemaet ved hjelp av en tilfeldig velger.
Noen av de deltakende stedene er Central Sriracha Shopping Mall, Sri Panwa Hotel, Phuket Luxury Pool Villa, Best Western Patong Beach Hotel, InterContinental Bangkok Sukhumvit, Masumi Spa Chiang Mai, Amara Bangkok og Kacha Resort Koh Chang, for å nevne noen.
Kilde: The Nation
Økonomiske konsekvensene av tropiske stormer kan øke i Thailand
30.09.2024
Thailand er i hardt vær etter at flere provinser i øvre Thailand har blitt rammet av kraftig regn og oversvømmelser.
Turistdestinasjoner som Chiang Mai og Phuket er også rammet, noe som får konsekvenser for den nasjonale økonomien.
Den nordlige Chiang Rai-provinsen ble hardest rammet av flom og jordskred som følge av supersyklonen Yagi, som herjet i Vietnam og brakte med seg kraftig regn til Myanmar og Thailand.
Den thailandske industriforeningen anslo de økonomiske kostnadene for Chiang Rai og nærliggende provinser til mellom 25 og 27 milliarder baht som følge av den første flombølgen.
Men kort tid etter oppsto det flom i Lampang- og Chiang Mai-provinsene etter at den tropiske stormen Soulik førte med seg kraftig regn i de nordlige områdene.
Krungsri Research anslår at flomskadene i år kan komme opp i 46,5 milliarder baht, eller rundt 0,27 prosent av bruttonasjonalproduktet.
Omfanget av skadene vil imidlertid avhenge av hvor effektive myndighetene er i håndteringen av katastrofen, og hvor godt den private sektoren har lykkes med å beskytte fabrikkene sine i industriparkene, for eksempel ved å drenere bort vann eller begrense skadene.
Bedre forberedelser vil sikre at konsekvensene blir mindre enn under den store flommen i 2011, mener analysehuset.
Det vil også avhenge av hvor mange stormer som utvikler seg i Stillehavet, og hvor mange av dem som rammer Thailand.
– Det er ventet at rundt ni stormer vil utvikle seg i Stillehavet, men det er ennå usikkert hvor mange av dem som vil komme inn over Thailand og påvirke været i landet.
– Historisk sett vil rundt 10 prosent av dem nå Thailand, men det kan endre seg i år, sier Seree Supratid, direktør ved Rangsit University's Climate Change Center.
Adis Israngkura, økonom ved School of Development Economics ved National Institute of Development Administration, sier at det er vanskelig å anslå skadene fordi alvorlige oversvømmelser vanligvis påvirker både kontantstrømmen og anleggsmidlene til ofrene.
– Når folk reparerer hjemmene sine eller sine forretningslokalene, vil inntektene strømme til leverandører og arbeidere, legger han til.
Sammenlignet med Vietnam og Filippinene er Thailand mindre sårbart for konsekvensene av supertyfoner.
For eksempel ble Hai-Phong, en industriby i Vietnam, hardt rammet av supertyfonen Yagi, som gikk i land i Quang Ninh-provinsen og Hai Phong City i Vietnam den 7. september.
Det internasjonale forbundet av Røde Kors- og Røde Halvmåne-foreninger, som siterer vietnamesiske myndigheter, rapporterte at nesten 190.000 hjem ble oversvømmet, skadet eller ødelagt, minst 325 mennesker ble meldt omkommet eller savnet, og anslagsvis 1,6 millioner mennesker ble rammet totalt.
Supertyfonen ble nedgradert til en tropisk storm da den nådde det øvre nordøstlige og nordlige Thailand og Myanmar, og førte med seg kraftig regn.
– Sammenlignet med Hai Phong er Thailands Eastern Economic Corridor [EEC], landets industrielle knutepunkt, også mindre utsatt for tyfonen på grunn av sin geografiske beliggenhet, sier Thon Thamrong-nawasawat, assisterende dekan ved Kasetsart Universitys fakultet for fiskeri og en anerkjent marinøkolog.
Hai Phong er den største havnebyen i Nord-Vietnam, den tredje største byen etter Ho Chi Minh og Hanoi, og et av de viktigste industrisentrene i landet.
Thailands EEC-område er mindre utsatt for oversvømmelser som følge av stigende havnivå, siden det ligger høyere enn Bangkok, som bare ligger en meter over havnivå.
Alt i alt har Thailands geografiske beliggenhet fordeler sammenlignet med Filippinene og Vietnam.
– Til tross for at landet er naturlig skjermet fra kraftige tyfoner, har Thailand ikke klart å unngå kraftig regnvær, inkludert det som kommer med stormene, sier Thon.
Den store flommen i 2011 avslørte sårbarheten til hele landet, spesielt de sentrale slettene.
Etter flommen, som lammet hele landet, flyttet multinasjonale selskaper fabrikkene sine ut av sentrale provinser som Ayutthaya.
Japanske investorer endret strategi fra å konsentrere seg om Thailand til å diversifisere investeringene sine ved å etablere produksjonsanlegg også i andre ASEAN-land.
Et bedre varslingssystem ville ha redusert tapene, særlig hvis myndighetene kunne ha evakuert folk fra risikoutsatte områder før stormene, flommene eller jordskredene slo til.
I fremtiden kan det hende at folk må finne seg nye hjem, vekk fra katastrofeutsatte steder, ifølge ekspertene.
Seree og forskerteamet hans har laget applikasjonen Urban Hazard Studio, som hjelper folk med å velge hvor de vil kjøpe nye hjem i Stor-Bangkok.
– Bangkok ligger bare 1-1,5 meter over havoverflaten, og står i fare for å bli oversvømmet av det stigende havet. Det finnes illevarslende prognoser om at havnivået vil stige med en meter i løpet av de neste 80 årene, hovedsakelig på grunn av den globale temperaturstigningen.
– Dette anslaget kan dobles eller tredobles hvis isbreene på Nord- og Sydpolen begynner å smelte, advarer Seree.
En alvorlig oversvømmelse i Bangkok vil være en katastrofe for økonomien, ettersom hovedstaden er landets finansielle nervesenter.
Tidligere statsminister Thaksin Shinawatra hadde lansert ideen om å skape landområder og bygge en demning for å beskytte Bangkok mot stigende havnivå.
Mange land prøver ut ulike strategier. Singapore har også vært i gang med ‘landvinning’, mens Indonesia har begynt å bygge en ny hovedstad, ettersom Jakarta synker i raskt tempo, samtidig som landet står overfor trusselen om stigende havnivå.
– Utfordringen er hvordan man skal finansiere slike megaprosjekter, ettersom de krever store pengesummer, sier Thon.
Kilde: Thai PBS
Mor og datter omkom i togkollisjon
30.09.2024
En mor og hennes unge datter ble drept og et ektepar alvorlig skadet da bilen deres ble påkjørt av et tog ved en jernbaneovergang i denne sørlige provinsen.
Ulykken skjedde ved en planovergang på veien inn til Ban Bang Por i Tha Chang i Tha Chang-distriktet ved 19-tiden.
Nødetatene meldte at de fant den knuste hvite Honda City, registrert i Surat Thani, omtrent fire meter fra overgangen.
Et skadet par befant seg i bilen. Begge 34 år gamle. De ble kjørt til Tha Chang sykehus.
Omtrent en meter fra bilen en kvinne (52) og hennes ni år gamle datter omkommet, begge fra Tha Chang-distriktet.
Ifølge politiet var de fire personene på vei hjem etter familiebesøkf i Tha Chang.
Jernbaneovergangen har blinkende varsellys, men ingen bom. Det regnet kraftig på det aktuelle tidspunktet. Bilen ble påkjørt av toget på vei mot Bangkok omtrent en halvtime etter at toget forlot Surat Thani-stasjonen, opplyser politiet.
Toget ble lettere skadet av kollisjonen, men gjenopptok sin reise omtrent tre timer senere.
Øverst: Bilvraket ligger nær jernbaneovergangen i kraftig regnvær etter at det ble påkjørt av et tog på vei til Bangkok i Tha Chang i Surat Thani. (Foto: Supapong Chaolan)
Kilde: Bangkok Post
Nær 10.000 i parkeringsbot etter Thailand-tur
29.09.2024
En bilist fikk ti parkeringsbøter etter at bilen hans sto parkert ulovlig i 35 dager ved Pilestredet park i Oslo.
Bilisten var i Thailand og hevdet at en elektrisk feil hindret bilen i å starte, slik at en bekjent ikke kunne flytte den.
Han ble ilagt totalt 8480 kroner i bøter, men klaget til Parkeringsklagenemnda fordi han mente beløpet var for høyt.
Nemnda avviste klagen og påpekte at bilisten burde ha betalt avgiften eller kontaktet parkeringsselskapet, selv fra utlandet.
Kilde: Avisa Oslo
Sterk baht skaper panikk
29.09.2024
Det er behov for en seriøs innsats for å få bukt med det stadig sterke baht-kursen, ettersom den truer med å dempe landets viktigste økonomiske drivkrefter - eksport og turisme - samtidig som næringslivet sliter med en urolig innenlandsk økonomi, mener Federation of Thai Industries (FTI).
Baht-volatiliteten, som har steget til det høyeste nivået på 19 måneder mot amerikanske dollar, er i ferd med å bli en stor bekymring blant bedriftene, sier Kriengkrai Thiennukul, styreleder i FTI.
Bahten åpnet den 23. september på 32,92 per dollar, sammenlignet med 33,60 baht ved stengetid den 20. september. I går ble baht notert til 32,68 i gjennomsnitt, ifølge Bank of Thailand. Valutaen ble handlet nær 37 mot dollaren i slutten av juni, men har styrket seg jevnt og trutt siden da.
Dette er ikke bra for produsenter som konkurrerer med nabolandene på det globale markedet, sier Kriengkrai.
– Thailandske entreprenører står overfor høyere finanskostnader på grunn av de høye utlånsrentene i landet, sier han. De kan ikke dra full nytte av frihandelsavtaler, mens land som Vietnam har inngått flere frihandelsavtaler, sier Kriengkrai.
– Bedriftene må også bære høye energikostnader, sa han.
– Eksportører av landbruksprodukter og matvarer påvirkes av den sterkere bahten, ettersom de tjener mindre, sier han.
– Mange produsenter i disse sektorene kan ikke utvikle innovative produkter for å øke salget, så den nåværende fortjenestemarginen er lav.
Kriengkrai tilskrev den siste styrkingen av bahten den amerikanske sentralbankens beslutning om å kutte renten med 50 basispunkter.
Ifølge FTI falt Thai Industries Sentiment Index til 87,7 poeng i august på grunn av en stagnerende økonomi, en styrking av bahten og konsekvensene av de alvorlige oversvømmelsene i nord.
Produsentene var bekymret for eksporten i august, ettersom bahten steg fra 36,46 for en dollar i juli til 34,92 i forrige måned.
Dyrere eksport som følge av en sterkere baht gir næring til bekymringene blant entreprenører over virkningen av husholdningenes høye gjeldsnivå og statens politikk om å heve den daglige minstelønnen til 400 baht, noe som vil ramme arbeidsintensive virksomheter ytterligere.
FTI oppfordret regjeringen til å iverksette nye tiltak for å hjelpe produsenter, spesielt små og mellomstore bedrifter (SMB-er), med å komme seg gjennom de økonomiske vanskelighetene.
– Eksportører og små og mellomstore bedrifter kan ikke konkurrere med rivaler i nabolandene, samtidig som utenlandske turister kanskje ikke blir fornøyde når de må betale mer for å kjøpe produkter og tjenester i Thailand, sier Kriengkrai.
En kilde fra en stor turoperatør som ikke ønsker å stå frem med navn, sier at den tidligere styrkingen av bahten i forhold til andre asiatiske valutaer bekymrer reiselivet.
– Turister kan komme til å se på Thailand som et mindre attraktivt reisemål og velge andre land, som for eksempel Japan, sier kilden.
Kilde og foto: Bangkok Post
Siste smil for Thai Smile
29.09.2024
Det nasjonale flyselskapet har overført en flåte på 20 Airbus A320-fly fra Thai Smile til THAI
Thai Airways International vil ikke lenger beholde det tapsbringende lavprisflyselskapet Thai Smile Airways, men legger ned datterselskapet etter å ha overført en flåte på 20 Airbus A320-fly til THAI, opplyser flyselskapets administrerende direktør.
THAIs administrerende direktør Chai Eamsiri sa at etter at flåten ble overført til THAI, genererte de mer inntekter enn da de var i drift hos Thai Smile.
– Tidligere ble flåten i gjennomsnitt ikke brukt mer enn ni timer per dag under Thai Smile, men nå har bruken økt til 10,5 timer per dag, sa Chai.
Han forklarte at flåten ble brukt på ruter til Kina og India, så flyene er i luften om natten i lengre flytid-
Etter at driften av Thai Smile ble fusjonert inn i THAI, kunne det nasjonale flyselskapet dessuten spare kostnader på innkjøp og lønninger.
Han sa at THAI nå ikke betaler ut lønn til Thai Smiles administrerende direktør og finansdirektør, og at de dermed kan spare mye på lønnskostnadene.
– Så vi planlegger å avvikle Thai Smile Airways, som er et datterselskap som eies 100 % av THAI, for godt i stedet for å beholde det til andre formål, sier Chai.
Thai Smile Airways ble etablert 17. oktober 2013, med en registrert kapital på 1,8 milliarder baht og 100 % av aksjene eid av THAI. Selskapet startet flyvninger 10. april 2014.
Fra 2013 til 31. desember 2022 akkumulerte Thai Smile et tap på 20,012 milliarder baht. Selskapet fikk en likviditetskrise i april 2023, så THAI begynte å overføre flåten til morselskapet 31. desember 2023. Sammenslåingen med THAI ble fullført i januar i år.
Chai sa at det nasjonale flyselskapet også har justert setekonfigurasjonene på A320-flyene som ble overført fra Thai Smile for å betjene THAI-passasjerene bedre.
Han sa at de fire første seteradene i økonomiklassen ble endret til business class med 12 seter igjen, og at hvert sete kunne legges 160 grader bakover for å gjøre det mer komfortabelt for passasjerene under to-tre timers flytur.
Chai sa at flyene også vil bli oppgradert med et trådløst IFD-system (In-flight Display), slik at passasjerene kan koble smarttelefonene eller nettbrettene sine til underholdningstjenestene om bord og nyte filmer og musikk fra sine egne enheter.
Oppgraderingen vil starte i november og vil være ferdig i løpet av andre kvartal neste år, sier Chai.
Når det gjelder THAIs planer om å øke flåten, sa Chai at flyselskapet vil kjøpe flere fly med én midtgang for å øke styrken på kortdistanseflyvninger.
Selskapet vil kjøpe 32 Airbus A312 Neo-fly, og de første 12 flyene vil bli levert neste år og resten i 2026.
Med kjøpet av disse flyene vil THAI ha 52 single-aisle-fly, 32 Airbus A321 Neo og 20 Airbus A320-fly, sier Chai.
Flåten av single-aisle-fly vil gjøre det mulig for THAI å forbedre sine innenriks- og kortdistansetjenester i regionen, la han til.
Kilde: The Nation
Kjølig bris varsler mer kraftig regn over hele Thailand
29.09.2024
Kald vind vil varsle stormfulle forhold over Thailand fra i dag og frem til neste torsdag, hvoretter temperaturene i nordøst vil falle med 1-3 grader, sier Meteorologisk institutt i dag, mens det overvåker den tropiske stormen Krathon, som var over det vestlige Stillehavet klokka 04.00 i dag.
Meteorologisk institutt opplyser at en moderat kaldfront fra Kina er i ferd med å dekke de nordøstlige og deler av de nordlige regionene og Sør-Kinahavet. Når dette værsystemet konvergerer med monsunbassenget, som ligger over de nordlige, nedre nordøstlige, sentrale og østlige regionene, vil det føre med seg kraftig nedbør og sterk vind.
Etter regnet vil temperaturene i de nordøstlige provinsene falle med 1-3 grader, og instuttet advarer folk om å forberede seg på mulige oversvømmelser ved foten av fjell og i lavtliggende områder.
Ifølge departementet ble det registrert to tropiske stormer i det vestlige Stillehavet klokka 04.00 i dag. Den ene, Krathon, er sentrert øst for øya Luzon på Filippinene og har potensial til å forsterke seg til en tyfon på grunn av det varme havvannet, og vil sannsynligvis bevege seg mot Taiwan før den dreier mot Japan.
Den tropiske stormen Jebi vil ikke påvirke Thailand, men de som planlegger å fly til Taiwan mellom 30. september og 2. oktober, bør sjekke værmeldingene der før de reiser.
Kilde: Thai PBS
Thai Airways snart i havn med rehabiliteringsplanen
29.09.2024
Thai Airways vil sende inn en søknad om restruktureringsprosess 30. september, noe som baner vei for at selskapet kan gå ut av rehabiliteringsplanen etter fire år.
Thai Airways International Pcl har vært i en rehabiliteringsprosess siden 14. september 2020, da den sentrale konkursdomstolen godkjente planen den 20. oktober 2022. I løpet av denne perioden har Thai Airways iverksatt en streng spareplan for å stoppe tapene og redusere kostnadene ved å halvere arbeidsstyrken fra 30 000 til 15 000 ansatte.
I tillegg har Thai Airways skaffet midler gjennom ulike kanaler, blant annet ved å selge eiendeler som fly, kontorbygninger både innenlands og internasjonalt og flyutstyr.
Chai Iamsiri, administrerende direktør i Thai Airways, kunngjorde at flyselskapet mandag 30. september vil starte den første fasen av sin «organisatoriske restrukturering» ved å sende inn en søknad om utstedelse av verdipapirer og et utkast til prospekt for kapitalomstruktureringen til Securities and Exchange Commission (SEC) og Stock Exchange of Thailand (SET).
– Thai Airways vil sende inn et dokument for vurdering av denne kapitalomstruktureringsplanen, som inneholder 2000 sider med detaljer, inkludert selskapsinformasjon, forretningsplaner og planer for flyanskaffelser. Vi er sikre på at dette vil gjenopprette investorenes tillit til Thai Airways etter at selskapet er ute av rehabiliteringsplanen, sier Chai.
Thai Airways har vært i diskusjoner med ulike kreditorgrupper, som kooperativer og finansinstitusjoner, for å konvertere gjelden deres til egenkapital. De fleste kreditorene støtter rehabiliteringsplanen og tror at denne kapitalomstruktureringen vil bli fullført som planlagt, slik at Thai Airways kan avslutte rehabiliteringsplanen.
Søknaden om kapitalomstrukturering er imidlertid en av betingelsene for å komme ut av rehabiliteringsplanen. For at rehabiliteringsplanen skal lykkes, må fire kriterier oppfylles:
- Økning i registrert kapital: Selskapet må øke sin registrerte kapital og sikre nye lån som spesifisert i planen, med beløp som er tilstrekkelige for forretningsdriften.
- Overholdelse av rehabiliteringsplanen: Selskapet må ikke misligholde betalinger i fem sammenhengende år fra datoen da den sentrale skifteretten godkjenner planen.
- Positiv EBITDA: Selskapet må oppnå en inntjening før renter, skatt, avskrivninger og amortiseringer (EBITDA) fra driften, etter at det er tatt hensyn til kontanter som brukes til å betale leasingforpliktelser for fly, på minst 20 milliarder baht i gjennomsnitt per år i de to årene som går forut for rapporteringen av rehabiliteringsplanens suksess.
- Nytt styre: I tilfelle en endring i aksjonærene.
Når kapitalomstruktureringsprosessen starter, forventer Thai Airways å oppnå positiv egenkapital, noe som kan ta opptil to måneder å verifisere regnskapet. De økonomiske resultatene for regnskapsåret 2024 vil bli kunngjort i februar 2025. Etter dette vil selskapet sende inn en begjæring til den sentrale konkursdomstolen om å avslutte rehabiliteringsplanen, med håp om at aksjene igjen vil bli omsatt på SET i løpet av andre kvartal 2025.
Kilde: The Nation