Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Statsministeren skal møte Google-presidenten



Statsminister Paetongtarn Shinawatra skal i dag diskutere teknologisamarbeid med Ruth Porat, president og investeringssjef i de amerikanske teknologiselskapene Alphabet Inc og Google.

Ifølge regjeringshuset vil diskusjonen, som er planlagt å starte kl. 17.00, også omhandle Googles investeringsplan for utvikling av digital infrastruktur i Thailand.

Statsministeren vil også være vertskap for en mottakelse for presidenten og investeringssjefen i Alphabet Inc og Google.

Google har tidligere kunngjort planer om å etablere et regionalt datasenter og utvikle etisk kunstig intelligens (AI), skyteknologi og annen digital infrastruktur i Thailand. Planen omfatter også opplæring for å forbedre de digitale ferdighetene til Thailands arbeidsstyrke.

Planen forventes å generere over 4,1 milliarder dollar (150 milliarder baht) til den thailandske økonomien innen 2030 og skape 50.300 arbeidsplasser.

Den forventes også å bidra til Thailands ambisjoner om å bli en digital økonomi.

Kilde: The Nation

Lovendring nødvendig for tomteleie på 99 år



– Ideen om å tillate utlendinger å leie tomt i Thailand i opptil 99 år, med tomt overført fra privat eie til statlig eiendom, kan kreve endringer i loven om statlig eiendom, sier landets finansdepartement.

Lavaron Sangsnit, statssekretær i departementet sier at det er nødvendig med en detaljert studie for å gjennomføre en slik ordning, og at det muligens vil kreve endringer i relaterte lover. I samsvar med grunnloven vil det også være nødvendig med offentlige innspill til ny lovgivning.

Tidligere statsminister Thaksin Shinawatra foreslo nylig å tillate utlendinger å ha langsiktige leiekontrakter på land i en periode på opptil 99 år.

Thailandske eiere som ønsker å leie ut tomten si til utlendinger, må først overføre skjøtet til finansdepartementet for tilsyn.

I løpet av leieperioden vil den thailandske eieren motta full betaling fra den utenlandske parten, men vil gi fra seg eiendomsretten og konvertere den til statlig eiendom under departementet.

Utenlandske leietakere vil ha rett til å ha en leieavtale i opptil 99 år, og deretter vil tomten gå tilbake til statlig eiendom under finansdepartementet.

Ifølge Lavaron vil det være forbudt for utlendinger å kjøpe tomt til landbruksformål i konkurranse med thaier, eller å utvikle rimelige boligprosjekter for personer med lav inntekt uten å kreve forskuddsbetaling.

– Det er ikke gjort noen fremgang med dette konseptet på politisk nivå, sier han.

– For at denne planen skal kunne realiseres, må flere lover revideres, deriblant finansdepartementets forskrifter som begrenser leieavtaler til maksimalt 30 år, sier Lavaron.

– En forlengelse av leiekontrakten til 99 år vil kreve lovendringer, sa han. – Det finnes også lover om overføring av statlig eiendom som må gjennomgås for å avgjøre om landområder kan overføres fra privat eierskap, og som setter spesifikke vilkår for utenlandsk leie. Det vil også være nødvendig med endringer i den sivile og kommersielle loven, samt å definere hvilke typer restriksjoner som kan gjelde for bruk av landområder.

Ministerforskriften om bruk av statlig eiendom, som ble utstedt i 2021 med hjemmel i loven om statlig eiendom fra 2019, fastsetter at «[e]n leiekontrakt for statlig eiendom skal ikke overstige 30 år, med unntak av leie av statlig eiendom til kommersielle eller industrielle formål i henhold til lovene om leie av fast eiendom til kommersielle eller industrielle formål, der leieavtaler som overstiger 30 år først må godkjennes av finansministeren.

Fastsettelsen av leiesatser eller annen kompensasjon må være lavere enn satsene som er godkjent av generaldirektøren, i henhold til forskriften.

I tilfeller der bruken av statlig eiendom involverer en verdi som overstiger 500 millioner baht fra private enheter, må imidlertid leiesatsene eller annen kompensasjon ikke være lavere enn satsene som er godkjent av komiteen for statlig eiendom.

En kilde i finansdepartementet som har bedt om å få være anonym, sier at ideen om å la utlendinger leie landområder i opptil 99 år tidligere har møtt motstand, og at kritikerne har hevdet at det er det samme som å selge landet til utlendinger. Langsiktige leieavtaler, samtidig som thailandsk eierskap opprettholdes, tar imidlertid hensyn til tidligere bekymringer, sier kilden.

Øverst: Lavaron sier at flere lover må revideres for at planen skal kunne gjennomføres, blant annet finansdepartementets forskrifter som begrenser slike leiekontrakter til 30 år.

Kilde: Bangkok Post


TAT lanserer 'Amazing Thailand Passport Privileges'



Utenlandske turister som ankommer til Thailand mellom 1. oktober og 16. desember i år, vil bli tilbudt premier, gaver og spesielle privilegier på mer enn 300 steder i landet.

– Som svar på regjeringens politikk for stimulering av turismen, iverksetter TAT kontinuerlig strategier og kampanjer for å stimulere til økt turisme. Det legges vekt på å øke turistforbruket, spesielt i de skjulte perlebyene. I den forbindelse har prosjektet Amazing Thailand Passport Privileges som mål å øke antallet utenlandske ankomster for å nå årets mål om 36,7 millioner besøkende, sier Thapanee Kiatphaibool, i TAT.

Prosjektet er et sentralt element i kampanjen «WOW! Thailand Passport Privileges», som skal øke inntektene til turistnæringen, stimulere økonomien og styrke det gode omdømmet til thailandske turisttjenester.

Spesielle fordeler er utformet for å løfte reiseopplevelsene i Thailand for turister fra både kortdistansemarkeder, inkludert Kina, Sør-Korea, Japan, Taiwan, Indonesia og Malaysia, og langdistansemarkeder som Storbritannia, USA, Canada og Europa.

– Prosjektet ‘Amazing Thailand Passport Privileges’ vil spille en avgjørende rolle i å styrke bildet av Thailand, støtte turistsektoren og bidra til en bærekraftig oppgang for den thailandske økonomien. Prosjektets aktiviteter og tilbud er strategisk utformet for å stimulere turismeforbruket og gjøre Thailand i stand til å nå årets inntektsmål på 3,5 billioner baht.

«Amazing Thailand Passport Privileges» består av fire aktiviteter:
  • Aktiviteten «Must Do Souvenirs: From Heart to Hands» gir bort 10.000 suvenirer basert på ‘Must Do in Thailand’-konseptet til utenlandske turister som ankommer tre av Thailands internasjonale flyplasser - Suvarnabhumi, Don Mueang og Phuket.
  • «WOW Thailand: Must Do Package"-aktiviteten tilbyr rabatter og spesielle privilegier til de første 10.000 utenlandske turistene som kommer til Thailand, og alle må fullføre registreringen på nettet. De kan løse inn privilegiene på de deltakende stedene.
  • «WOW Thailand: Lucky Number"-aktiviteten tilbyr totalt 20 feriepakker til en samlet verdi av 700.000 baht for hver 10.000 turist til Thailand, fra den 10.000, og 20.000. til den 200,000. turisten. Hver pakke, til en verdi av 35,000 baht, består av innenriksflybilletter og rabatter på overnatting, restauranter og aktiviteter.
  • «WOW Thailand: Big Surprise!» tildeler hovedpremien, til en verdi av 300.000 baht, til den heldige vinneren som fyller ut spørreskjemaet ved hjelp av en tilfeldig velger.
– Prosjektet Amazing Thailand Passport Privileges tilbyr rabatter og spesialtilbud på mer enn 300 etablissementer, inkludert varehus, kjøpesentre, kredittkort, flyselskaper, restauranter og spisesteder, overnattingssteder og helse- og skjønnhetssentre. Turister kan ganske enkelt vise frem passet sitt for å få spesielle privilegier, sier Chamnan Srisawat, president i Thailands turistråd.

Noen av de deltakende stedene er Central Sriracha Shopping Mall, Sri Panwa Hotel, Phuket Luxury Pool Villa, Best Western Patong Beach Hotel, InterContinental Bangkok Sukhumvit, Masumi Spa Chiang Mai, Amara Bangkok og Kacha Resort Koh Chang, for å nevne noen.

Kilde: The Nation

Økonomiske konsekvensene av tropiske stormer kan øke i Thailand



Thailand er i hardt vær etter at flere provinser i øvre Thailand har blitt rammet av kraftig regn og oversvømmelser.

Turistdestinasjoner som Chiang Mai og Phuket er også rammet, noe som får konsekvenser for den nasjonale økonomien.

Den nordlige Chiang Rai-provinsen ble hardest rammet av flom og jordskred som følge av supersyklonen Yagi, som herjet i Vietnam og brakte med seg kraftig regn til Myanmar og Thailand.

Den thailandske industriforeningen anslo de økonomiske kostnadene for Chiang Rai og nærliggende provinser til mellom 25 og 27 milliarder baht som følge av den første flombølgen.

Men kort tid etter oppsto det flom i Lampang- og Chiang Mai-provinsene etter at den tropiske stormen Soulik førte med seg kraftig regn i de nordlige områdene.

Krungsri Research anslår at flomskadene i år kan komme opp i 46,5 milliarder baht, eller rundt 0,27 prosent av bruttonasjonalproduktet.

Omfanget av skadene vil imidlertid avhenge av hvor effektive myndighetene er i håndteringen av katastrofen, og hvor godt den private sektoren har lykkes med å beskytte fabrikkene sine i industriparkene, for eksempel ved å drenere bort vann eller begrense skadene.

Bedre forberedelser vil sikre at konsekvensene blir mindre enn under den store flommen i 2011, mener analysehuset.

Det vil også avhenge av hvor mange stormer som utvikler seg i Stillehavet, og hvor mange av dem som rammer Thailand.

– Det er ventet at rundt ni stormer vil utvikle seg i Stillehavet, men det er ennå usikkert hvor mange av dem som vil komme inn over Thailand og påvirke været i landet.

– Historisk sett vil rundt 10 prosent av dem nå Thailand, men det kan endre seg i år, sier Seree Supratid, direktør ved Rangsit University's Climate Change Center.

Adis Israngkura, økonom ved School of Development Economics ved National Institute of Development Administration, sier at det er vanskelig å anslå skadene fordi alvorlige oversvømmelser vanligvis påvirker både kontantstrømmen og anleggsmidlene til ofrene.

– Når folk reparerer hjemmene sine eller sine forretningslokalene, vil inntektene strømme til leverandører og arbeidere, legger han til.

Sammenlignet med Vietnam og Filippinene er Thailand mindre sårbart for konsekvensene av supertyfoner.

For eksempel ble Hai-Phong, en industriby i Vietnam, hardt rammet av supertyfonen Yagi, som gikk i land i Quang Ninh-provinsen og Hai Phong City i Vietnam den 7. september.

Det internasjonale forbundet av Røde Kors- og Røde Halvmåne-foreninger, som siterer vietnamesiske myndigheter, rapporterte at nesten 190.000 hjem ble oversvømmet, skadet eller ødelagt, minst 325 mennesker ble meldt omkommet eller savnet, og anslagsvis 1,6 millioner mennesker ble rammet totalt.

Supertyfonen ble nedgradert til en tropisk storm da den nådde det øvre nordøstlige og nordlige Thailand og Myanmar, og førte med seg kraftig regn.

– Sammenlignet med Hai Phong er Thailands Eastern Economic Corridor [EEC], landets industrielle knutepunkt, også mindre utsatt for tyfonen på grunn av sin geografiske beliggenhet, sier Thon Thamrong-nawasawat, assisterende dekan ved Kasetsart Universitys fakultet for fiskeri og en anerkjent marinøkolog.

Hai Phong er den største havnebyen i Nord-Vietnam, den tredje største byen etter Ho Chi Minh og Hanoi, og et av de viktigste industrisentrene i landet.

Thailands EEC-område er mindre utsatt for oversvømmelser som følge av stigende havnivå, siden det ligger høyere enn Bangkok, som bare ligger en meter over havnivå.

Alt i alt har Thailands geografiske beliggenhet fordeler sammenlignet med Filippinene og Vietnam.

– Til tross for at landet er naturlig skjermet fra kraftige tyfoner, har Thailand ikke klart å unngå kraftig regnvær, inkludert det som kommer med stormene, sier Thon.

Den store flommen i 2011 avslørte sårbarheten til hele landet, spesielt de sentrale slettene.

Etter flommen, som lammet hele landet, flyttet multinasjonale selskaper fabrikkene sine ut av sentrale provinser som Ayutthaya.

Japanske investorer endret strategi fra å konsentrere seg om Thailand til å diversifisere investeringene sine ved å etablere produksjonsanlegg også i andre ASEAN-land.

Et bedre varslingssystem ville ha redusert tapene, særlig hvis myndighetene kunne ha evakuert folk fra risikoutsatte områder før stormene, flommene eller jordskredene slo til.

I fremtiden kan det hende at folk må finne seg nye hjem, vekk fra katastrofeutsatte steder, ifølge ekspertene.

Seree og forskerteamet hans har laget applikasjonen Urban Hazard Studio, som hjelper folk med å velge hvor de vil kjøpe nye hjem i Stor-Bangkok.

– Bangkok ligger bare 1-1,5 meter over havoverflaten, og står i fare for å bli oversvømmet av det stigende havet. Det finnes illevarslende prognoser om at havnivået vil stige med en meter i løpet av de neste 80 årene, hovedsakelig på grunn av den globale temperaturstigningen.

– Dette anslaget kan dobles eller tredobles hvis isbreene på Nord- og Sydpolen begynner å smelte, advarer Seree.

En alvorlig oversvømmelse i Bangkok vil være en katastrofe for økonomien, ettersom hovedstaden er landets finansielle nervesenter.

Tidligere statsminister Thaksin Shinawatra hadde lansert ideen om å skape landområder og bygge en demning for å beskytte Bangkok mot stigende havnivå.

Mange land prøver ut ulike strategier. Singapore har også vært i gang med ‘landvinning’, mens Indonesia har begynt å bygge en ny hovedstad, ettersom Jakarta synker i raskt tempo, samtidig som landet står overfor trusselen om stigende havnivå.

– Utfordringen er hvordan man skal finansiere slike megaprosjekter, ettersom de krever store pengesummer, sier Thon.

Kilde: Thai PBS



Mor og datter omkom i togkollisjon



En mor og hennes unge datter ble drept og et ektepar alvorlig skadet da bilen deres ble påkjørt av et tog ved en jernbaneovergang i denne sørlige provinsen.

Ulykken skjedde ved en planovergang på veien inn til Ban Bang Por i Tha Chang i Tha Chang-distriktet ved 19-tiden.

Nødetatene meldte at de fant den knuste hvite Honda City, registrert i Surat Thani, omtrent fire meter fra overgangen.

Et skadet par befant seg i bilen. Begge 34 år gamle. De ble kjørt til Tha Chang sykehus.

Omtrent en meter fra bilen en kvinne (52) og hennes ni år gamle datter omkommet, begge fra Tha Chang-distriktet.

Ifølge politiet var de fire personene på vei hjem etter familiebesøkf i Tha Chang.

Jernbaneovergangen har blinkende varsellys, men ingen bom. Det regnet kraftig på det aktuelle tidspunktet. Bilen ble påkjørt av toget på vei mot Bangkok omtrent en halvtime etter at toget forlot Surat Thani-stasjonen, opplyser politiet.

Toget ble lettere skadet av kollisjonen, men gjenopptok sin reise omtrent tre timer senere.

Øverst: Bilvraket ligger nær jernbaneovergangen i kraftig regnvær etter at det ble påkjørt av et tog på vei til Bangkok i Tha Chang i Surat Thani. (Foto: Supapong Chaolan)

Kilde: Bangkok Post

Nær 10.000 i parkeringsbot etter Thailand-tur



En bilist fikk ti parkeringsbøter etter at bilen hans sto parkert ulovlig i 35 dager ved Pilestredet park i Oslo.

Bilisten var i Thailand og hevdet at en elektrisk feil hindret bilen i å starte, slik at en bekjent ikke kunne flytte den.

Han ble ilagt totalt 8480 kroner i bøter, men klaget til Parkeringsklagenemnda fordi han mente beløpet var for høyt.

Nemnda avviste klagen og påpekte at bilisten burde ha betalt avgiften eller kontaktet parkeringsselskapet, selv fra utlandet.

Kilde: Avisa Oslo


Sterk baht skaper panikk



Det er behov for en seriøs innsats for å få bukt med det stadig sterke baht-kursen, ettersom den truer med å dempe landets viktigste økonomiske drivkrefter - eksport og turisme - samtidig som næringslivet sliter med en urolig innenlandsk økonomi, mener Federation of Thai Industries (FTI).

Baht-volatiliteten, som har steget til det høyeste nivået på 19 måneder mot amerikanske dollar, er i ferd med å bli en stor bekymring blant bedriftene, sier Kriengkrai Thiennukul, styreleder i FTI.

Bahten åpnet den 23. september på 32,92 per dollar, sammenlignet med 33,60 baht ved stengetid den 20. september. I går ble baht notert til 32,68 i gjennomsnitt, ifølge Bank of Thailand. Valutaen ble handlet nær 37 mot dollaren i slutten av juni, men har styrket seg jevnt og trutt siden da.

Dette er ikke bra for produsenter som konkurrerer med nabolandene på det globale markedet, sier Kriengkrai.

– Thailandske entreprenører står overfor høyere finanskostnader på grunn av de høye utlånsrentene i landet, sier han. De kan ikke dra full nytte av frihandelsavtaler, mens land som Vietnam har inngått flere frihandelsavtaler, sier Kriengkrai.

– Bedriftene må også bære høye energikostnader, sa han.

– Eksportører av landbruksprodukter og matvarer påvirkes av den sterkere bahten, ettersom de tjener mindre, sier han.

– Mange produsenter i disse sektorene kan ikke utvikle innovative produkter for å øke salget, så den nåværende fortjenestemarginen er lav.

Kriengkrai tilskrev den siste styrkingen av bahten den amerikanske sentralbankens beslutning om å kutte renten med 50 basispunkter.

Ifølge FTI falt Thai Industries Sentiment Index til 87,7 poeng i august på grunn av en stagnerende økonomi, en styrking av bahten og konsekvensene av de alvorlige oversvømmelsene i nord.

Produsentene var bekymret for eksporten i august, ettersom bahten steg fra 36,46 for en dollar i juli til 34,92 i forrige måned.

Dyrere eksport som følge av en sterkere baht gir næring til bekymringene blant entreprenører over virkningen av husholdningenes høye gjeldsnivå og statens politikk om å heve den daglige minstelønnen til 400 baht, noe som vil ramme arbeidsintensive virksomheter ytterligere.

FTI oppfordret regjeringen til å iverksette nye tiltak for å hjelpe produsenter, spesielt små og mellomstore bedrifter (SMB-er), med å komme seg gjennom de økonomiske vanskelighetene.

– Eksportører og små og mellomstore bedrifter kan ikke konkurrere med rivaler i nabolandene, samtidig som utenlandske turister kanskje ikke blir fornøyde når de må betale mer for å kjøpe produkter og tjenester i Thailand, sier Kriengkrai.

En kilde fra en stor turoperatør som ikke ønsker å stå frem med navn, sier at den tidligere styrkingen av bahten i forhold til andre asiatiske valutaer bekymrer reiselivet.

– Turister kan komme til å se på Thailand som et mindre attraktivt reisemål og velge andre land, som for eksempel Japan, sier kilden.


Kilde og foto: Bangkok Post

Siste smil for Thai Smile



Det nasjonale flyselskapet har overført en flåte på 20 Airbus A320-fly fra Thai Smile til THAI

Thai Airways International vil ikke lenger beholde det tapsbringende lavprisflyselskapet Thai Smile Airways, men legger ned datterselskapet etter å ha overført en flåte på 20 Airbus A320-fly til THAI, opplyser flyselskapets administrerende direktør.

THAIs administrerende direktør Chai Eamsiri sa at etter at flåten ble overført til THAI, genererte de mer inntekter enn da de var i drift hos Thai Smile.

– Tidligere ble flåten i gjennomsnitt ikke brukt mer enn ni timer per dag under Thai Smile, men nå har bruken økt til 10,5 timer per dag, sa Chai.

Han forklarte at flåten ble brukt på ruter til Kina og India, så flyene er i luften om natten i lengre flytid-

Etter at driften av Thai Smile ble fusjonert inn i THAI, kunne det nasjonale flyselskapet dessuten spare kostnader på innkjøp og lønninger.

Han sa at THAI nå ikke betaler ut lønn til Thai Smiles administrerende direktør og finansdirektør, og at de dermed kan spare mye på lønnskostnadene.

– Så vi planlegger å avvikle Thai Smile Airways, som er et datterselskap som eies 100 % av THAI, for godt i stedet for å beholde det til andre formål, sier Chai.

Thai Smile Airways ble etablert 17. oktober 2013, med en registrert kapital på 1,8 milliarder baht og 100 % av aksjene eid av THAI. Selskapet startet flyvninger 10. april 2014.

Fra 2013 til 31. desember 2022 akkumulerte Thai Smile et tap på 20,012 milliarder baht. Selskapet fikk en likviditetskrise i april 2023, så THAI begynte å overføre flåten til morselskapet 31. desember 2023. Sammenslåingen med THAI ble fullført i januar i år.

Chai sa at det nasjonale flyselskapet også har justert setekonfigurasjonene på A320-flyene som ble overført fra Thai Smile for å betjene THAI-passasjerene bedre.

Han sa at de fire første seteradene i økonomiklassen ble endret til business class med 12 seter igjen, og at hvert sete kunne legges 160 grader bakover for å gjøre det mer komfortabelt for passasjerene under to-tre timers flytur.

Chai sa at flyene også vil bli oppgradert med et trådløst IFD-system (In-flight Display), slik at passasjerene kan koble smarttelefonene eller nettbrettene sine til underholdningstjenestene om bord og nyte filmer og musikk fra sine egne enheter.

Oppgraderingen vil starte i november og vil være ferdig i løpet av andre kvartal neste år, sier Chai.

Når det gjelder THAIs planer om å øke flåten, sa Chai at flyselskapet vil kjøpe flere fly med én midtgang for å øke styrken på kortdistanseflyvninger.

Selskapet vil kjøpe 32 Airbus A312 Neo-fly, og de første 12 flyene vil bli levert neste år og resten i 2026.

Med kjøpet av disse flyene vil THAI ha 52 single-aisle-fly, 32 Airbus A321 Neo og 20 Airbus A320-fly, sier Chai.

Flåten av single-aisle-fly vil gjøre det mulig for THAI å forbedre sine innenriks- og kortdistansetjenester i regionen, la han til.

Kilde: The Nation


Kjølig bris varsler mer kraftig regn over hele Thailand



Kald vind vil varsle stormfulle forhold over Thailand fra i dag og frem til neste torsdag, hvoretter temperaturene i nordøst vil falle med 1-3 grader, sier Meteorologisk institutt i dag, mens det overvåker den tropiske stormen Krathon, som var over det vestlige Stillehavet klokka 04.00 i dag.

Meteorologisk institutt opplyser at en moderat kaldfront fra Kina er i ferd med å dekke de nordøstlige og deler av de nordlige regionene og Sør-Kinahavet. Når dette værsystemet konvergerer med monsunbassenget, som ligger over de nordlige, nedre nordøstlige, sentrale og østlige regionene, vil det føre med seg kraftig nedbør og sterk vind.

Etter regnet vil temperaturene i de nordøstlige provinsene falle med 1-3 grader, og instuttet advarer folk om å forberede seg på mulige oversvømmelser ved foten av fjell og i lavtliggende områder.

Ifølge departementet ble det registrert to tropiske stormer i det vestlige Stillehavet klokka 04.00 i dag. Den ene, Krathon, er sentrert øst for øya Luzon på Filippinene og har potensial til å forsterke seg til en tyfon på grunn av det varme havvannet, og vil sannsynligvis bevege seg mot Taiwan før den dreier mot Japan.

Den tropiske stormen Jebi vil ikke påvirke Thailand, men de som planlegger å fly til Taiwan mellom 30. september og 2. oktober, bør sjekke værmeldingene der før de reiser.

Kilde: Thai PBS

Thai Airways snart i havn med rehabiliteringsplanen



Thai Airways vil sende inn en søknad om restruktureringsprosess 30. september, noe som baner vei for at selskapet kan gå ut av rehabiliteringsplanen etter fire år.

Thai Airways International Pcl har vært i en rehabiliteringsprosess siden 14. september 2020, da den sentrale konkursdomstolen godkjente planen den 20. oktober 2022. I løpet av denne perioden har Thai Airways iverksatt en streng spareplan for å stoppe tapene og redusere kostnadene ved å halvere arbeidsstyrken fra 30 000 til 15 000 ansatte.

I tillegg har Thai Airways skaffet midler gjennom ulike kanaler, blant annet ved å selge eiendeler som fly, kontorbygninger både innenlands og internasjonalt og flyutstyr.

Chai Iamsiri, administrerende direktør i Thai Airways, kunngjorde at flyselskapet mandag 30. september vil starte den første fasen av sin «organisatoriske restrukturering» ved å sende inn en søknad om utstedelse av verdipapirer og et utkast til prospekt for kapitalomstruktureringen til Securities and Exchange Commission (SEC) og Stock Exchange of Thailand (SET).

– Thai Airways vil sende inn et dokument for vurdering av denne kapitalomstruktureringsplanen, som inneholder 2000 sider med detaljer, inkludert selskapsinformasjon, forretningsplaner og planer for flyanskaffelser. Vi er sikre på at dette vil gjenopprette investorenes tillit til Thai Airways etter at selskapet er ute av rehabiliteringsplanen, sier Chai.

Thai Airways har vært i diskusjoner med ulike kreditorgrupper, som kooperativer og finansinstitusjoner, for å konvertere gjelden deres til egenkapital. De fleste kreditorene støtter rehabiliteringsplanen og tror at denne kapitalomstruktureringen vil bli fullført som planlagt, slik at Thai Airways kan avslutte rehabiliteringsplanen.

Søknaden om kapitalomstrukturering er imidlertid en av betingelsene for å komme ut av rehabiliteringsplanen. For at rehabiliteringsplanen skal lykkes, må fire kriterier oppfylles:
  • Økning i registrert kapital: Selskapet må øke sin registrerte kapital og sikre nye lån som spesifisert i planen, med beløp som er tilstrekkelige for forretningsdriften.
  • Overholdelse av rehabiliteringsplanen: Selskapet må ikke misligholde betalinger i fem sammenhengende år fra datoen da den sentrale skifteretten godkjenner planen.
  • Positiv EBITDA: Selskapet må oppnå en inntjening før renter, skatt, avskrivninger og amortiseringer (EBITDA) fra driften, etter at det er tatt hensyn til kontanter som brukes til å betale leasingforpliktelser for fly, på minst 20 milliarder baht i gjennomsnitt per år i de to årene som går forut for rapporteringen av rehabiliteringsplanens suksess.
  • Nytt styre: I tilfelle en endring i aksjonærene.
Etter at søknaden er sendt inn til SEC, vil den påfølgende prosessen starte i november, hvor selskapet vil iverksette rettighetsutøvelsen og varsle om intensjonen om å konvertere gjeld til egenkapital for hver kreditorgruppe. Innen desember 2024 vil prosessen med å tilby og tegne ytterligere aksjer starte for eksisterende aksjonærer, selskapets ansatte og spesifikke investorer gjennom en rettet emisjon (Private Placement, PP) før selskapet gikk inn i rehabiliteringsplanen.

Når kapitalomstruktureringsprosessen starter, forventer Thai Airways å oppnå positiv egenkapital, noe som kan ta opptil to måneder å verifisere regnskapet. De økonomiske resultatene for regnskapsåret 2024 vil bli kunngjort i februar 2025. Etter dette vil selskapet sende inn en begjæring til den sentrale konkursdomstolen om å avslutte rehabiliteringsplanen, med håp om at aksjene igjen vil bli omsatt på SET i løpet av andre kvartal 2025.

Kilde: The Nation


Hvordan vil 'Destination Thailand Visa' være i 2025?



DTV har fått en strålende start ifølge den thailandske utenriksministeren Maris Sangiampongsa. Det finnes ingen offisiell statistikk, men bloggere på sosiale medier antyder at mellom 1500 og 2500 visum har blitt utstedt i løpet av de ti ukene som har gått siden lanseringen.

Spørsmålet som melder seg i horisonten, er hva som skjer med DTV-innehaverne når de første seks månedene er over, forutsatt at de ønsker å bli værende i Thailand.

Tod Daniels, som er en av de største bidragsyterne til den populære Facebook-gruppen destinationthailandvisa, oppsummerer problemet:

«Hva med å vente til desember eller januar, når de første som har fått DTV begynner å rapportere om hvordan det faktisk vil fungere og hva som kreves?», skriver han.

«Det vil selvsagt være to valg: å forlate landet og returnere, eller å søke om forlengelse hos den lokale immigrasjonsmyndigheten, som begge tilbyr ytterligere 180 dager».

«Begge alternativene byr på problemer. Som Integrity Legal ofte minner oss på i sine populære videoer på YouTube, er DTV ikke et femårig visum med garantert innreise. Visumets gyldighet, når du kan bruke det, er fem år, og det er sant at visumet er merket «multiple».»

I juli i fjor sa en talsmann for Thailands turistmyndighet (TAT) ved lanseringen at senere innreiser og forlengelser ikke vil kreve mer dokumentasjon fra TATs side, men at det var opp til immigrasjonsmyndighetene å be om mer papirarbeid på lokale kontorer (for forlengelser) eller på flyplasser og grensestasjoner (for senere innreiser til Thailand).

Tausheten fra immigrasjonsmyndighetene, som kontrollerer innreiser og forlengelser, har vært fraværende i perioden etter lanseringen av DTV.

Det er liten tvil om at det er potensial for misbruk av DTV-søknader. Noen digitale nomader, som teknisk sett jobber for et utenlandsk selskap, antas å ha thailandske kunder i strid med lovgivningen om arbeidstillatelse. «Soft power» har blitt strukket svært langt, som for eksempel det faktum at det å gå på popkonserter eller gå til tannlegen kan kvalifisere for status som langtidsvisum. I teorien, i alle fall.

Flere titalls thailandske ambassader verden over utsteder for tiden DTV-er, men papirkravene varierer.

Noen, men ikke alle, krever en bankkonto med minst tre måneders dekning. Andre krever at det oppnevnes en thailandsk garantist, og at søkeren kan dokumentere tidligere arbeidsrelatert aktivitet.

Noen ambassader krever at kokkekursene skal vare i opptil seks måneder, andre i tre, mens dokumentene som trengs for registrering av thaibokseakademiet, er langt fra ensartede. Det er mange ambassaderelaterte uoverensstemmelser som er beskrevet av medlemmene i Facebook-gruppen.

Likevel er sannsynligheten stor for at det ikke vil skje noe særlig av betydning med det første.

Utsiktene til at innehavere av DTV-er på immigrasjonskontorer, flyplasser og grensestasjoner skal bli avhørt av betjenter om nytt papirarbeid, er en oppskrift på daglige, kaotiske forsinkelser for publikum i kø.

I mellomtiden sier myndighetene at de jobber med å slå sammen ulike databaser for innvandring, noe som trolig vil ta mesteparten av neste år å ferdigstille.

Det pågår også en interdepartemental arbeidsgruppe for å redusere antallet ikke-immigrantvisum, noe som kan påvirke DTV.

Det er ingen tvil om at DTV vil bli reformert, og sannsynligvis begrenset, i lys av erfaringene. Men kanskje ikke i 2025.

Kilde: Pattaya Mail

Phukets guvernør: – Visumfri innreise skader vår satsing på kvalitetsturister



Phukets guvernør Sophon Suwannarat (bildet) og presidenten for Phukets turistforening, Thaneth Tantipiriyakij, uttrykker begge bekymring over det økende problemet med «overturisme» i provinsen. Negge er opptatt av å finne en balanse mellom vekst i turismen og å bevare Phukets status som en kvalitetsdestinasjon.

Han forslår at turister må vise til minst 300.000 baht (nær 100.000 kroner) på konto før innreise.

– Problemet jeg ser nå, er den fortsatte implementeringen av den visumfrie politikken, der regjeringen håper å tiltrekke seg flere turister og øke det samlede forbruket, sier guvernør Sophon til The Phuket News.

– Denne beslutningen prioriterer kvantitet fremfor kvalitet, noe som kan føre til negative konsekvenser på lang sikt.

– Tilstrømningen av internasjonale turister har ført til en økning i antall besøkende av lavere kvalitet på destinasjonene, noe som medfører problemer for lokalbefolkningen og reduserer opplevelsen for turister av høyere kvalitet, innrømmet guvernør Sophon.

Thaneth fortalte om fersk statistikk som viser at Phuket har tatt imot mellom 200.000 og 400.000 internasjonale turister de siste seks månedene. – Dette tallet kan øke dramatisk, og nå 600.000 til 800.000 turister, på samme nivå som vi så i 2019, sa han.

Den nåværende visumfriheten motvirker Phukets turistindustris innsats for å øke inntektene per turist, påpekte Thaneth.

– Vi har som mål å prioritere kvalitet fremfor kvantitet. Vi går lenger enn bare å øke antallet turister, og fokuserer nå på å forbedre kvaliteten på turismen, sier han.

– Selv om myndighetene kanskje fokuserer på å oppmuntre turister til å bli lenger og bruke mer penger, mener jeg at vi først bør sørge for at turistene respekterer loven og lokale tradisjoner før vi tar tak i disse aspektene, la han til.

– Selv om turistene blir lenger og bruker mer penger, er det viktig at de respekterer våre lover og tradisjoner. For å føle seg virkelig velkommen bør de besøkende omfavne lokale skikker og følge reglene, sier Thaneth.

Sophon hevdet imidlertid at «vi ikke kan kontrollere tilstrømningen av turister på grunn av den pågående visumfrie politikken».

– Så langt er min løsning å fordele turistene på ulike provinser. Hvis de for eksempel er interessert i varme kilder, kan vi henvise dem til Ranong, og hvis de er interessert i øyer, kan vi anbefale Phang Nga eller Krabi, forklarer Sophon.

– Målet med denne tilnærmingen er å forhindre at turistene reiser til bare én provins, slik at belastningen på Phuket blir mindre, samtidig som vi promoterer andre vakre reisemål, sier han.

– Jeg har samlet representanter fra fem Andaman-destinasjoner, Phang Nga, Ranong, Surat Thani, Krabi og Phuket, til et møte for å diskutere strategier for å omdirigere turister fra Phuket til disse andre provinsene, sa han.

Bekymringen for overturisme synes å være berettiget, ettersom det økende antallet turister har ført til flere tilfeller av forstyrrende atferd, innrømmet guvernør Sophon.

– Bare i år har jeg inndratt oppholdet til rundt 200 utenlandske turister som har skapt bråk og uroligheter på Phuket, bekrefter han. 

– Jeg har sendt en forespørsel til regjeringen om å heve standarden for internasjonale besøkende, særlig de som er omfattet av den visumfrie politikken.

– Vi foreslår å kreve en minimumssaldo på 300.000 baht i banken for å sikre at disse turistene blir lenger og bruker mer penger på våre reisemål, sier guvernør Sophon.

– Hvis vi fortsetter å ønske et økende antall turister velkommen uten å ta nøye hensyn, kan Phuket støte på flere utfordringer, og noen av de besøkende kan komme til å påvirke samfunnets fred og sikkerhet, sa han klart og tydelig.

– Jeg ønsker turister av høyere kvalitet, men jeg kan ikke endre den eksisterende visumfrie politikken selv. Det er utfordrende å avgjøre når og hvordan Phuket kan gå over til å bli en destinasjon som tiltrekker seg flere kvalitetsbesøkende, la han til.

Thaneth oppfordret til å investere i å forbedre Phukets infrastruktur for å øke «kvaliteten» på de turistene som ønsker å komme til Phuket.

– Hvis vi ønsker kvalitet fremfor kvantitet, bør myndighetene gjøre de nødvendige forberedelsene. For å skape kvalitetsdestinasjoner må man investere i utviklingen av dem.

– Det er viktig å utvikle infrastrukturen, tilby ulike fasiliteter og sørge for sikkerhet for både innbyggere og turister, sier Thaneth.

– På tilbudssiden kan jeg trygt si at Phukets hoteller, restauranter og reiselivstjenester har blitt stadig bedre siden pandemien, noe som har gjort destinasjonen mer attraktiv», legger han til.

– Infrastrukturprosjekter sliter imidlertid med manglende finansiering. Noen ganger må innbyggerne i Phuket bruke egne ressurser fordi det mangler offentlig støtte, forklarer Thaneth.

– Phukets problem med overturisme, som Phukets guvernør har påpekt, skyldes i stor grad den visumfrie politikken, som har resultert i en overveldende og ukontrollerbar tilstrømning av besøkende, sa Thaneth.

– For å løse problemene foreslår Phukets guvernør å heve standarden for turister, slik at kun kvalitetsturister slipper inn, samtidig som man arbeider for å etablere Phuket som en førsteklasses destinasjon for turisister av høy kvalitet, avslutter han.

Kilde: The Phuket News



Drapsetterlyst servitør i Pattaya tok sitt eget liv etter pistoltrussel



En servitør skjøt seg selv til døde sent lørdag kveld etter at en noen mc-taxiførere ville smakke med ham etter at servitøren tidligere hadde truet med å skyte en av dem.

Den avdøde mannen (39) jobbet som servitør på et utested på Pattaya Sai 3 Road. Han skjøt seg selv i høyre tinning med pistol i nærheten av arbeidsplassen sin ved 23-tiden lørdag kveld.

Noen timer tidligere hadde servitøren siktet på seg selv med pistolen og nektet å overgi seg etter anmodning fra politiet i Pattaya. Lokalbefolkningen og turister ble evakuert fra området for sikkerhets skyld.

Hendelsen skjedde etter at en 20 år gammel mc-taxifører kontaktet politiet over at servitøren hadde siktet på ham med en pistol i området rundt klokken 05.00 lørdag morgen. Han rapporterte hendelsen til politiet i Pattaya.

Lørdag kveld dro servitøren tilbake til sin arbeidsplass. Mc-taxiføreres kolleger henvendte seg til ham for å rydde opp i situasjonen, men 39 åringen trakk pistolen og begynte å gå rundt i nabolaget.

Politiet skal ha ringt 39 åringen som skal sagt at han var stresset fordi han var etterlyst for drap og drapsforsøk i sin hjemprovins Ratchaburi for ti år siden. Mannen tok deretter sitt eget liv.

Øverst: En politibetjent forhandler med servitøren et øyeblikk før sistnevnte skjøt seg selv i Pattaya sent lørdag kveld. (Foto: Chaiyot Pupattanapong)

Kilde: Bangkok Post

Thailands statsminister Paetongtarn topper popularitetsmåling



Paetongtarn Shinawatra, leder av Pheu Thai-partiet, er favoritt til statsministerposten, men People’s Party er det mest populære politiske partiet i en meningsmåling for 3. kvartal 2024 utført av National Institute of Development Administration, eller Nida Poll.

Undersøkelsen ble gjennomført 16.-23. september ved hjelp av telefonintervjuer med 2000 respondenter over 18 år med ulik utdanning, yrke og inntekt over hele landet.

På spørsmål om hvem de ville støtte som statsminister i dag, var svarene som følger:
  • 31,35 % støttet Paetongtarn «Ung-Ing» Shinawatra fra regjeringspartiet Pheu Thai, den nåværende statsministeren, med henvisning til hennes lederskap og innsats for å løse problemene som folket står overfor.
  • 23,50 % sa at de ennå ikke hadde funnet noen som passet til stillingen
  • 22,90 % av de spurte Natthaphong Ruengpanyawut fra People's Party, fordi han er en politiker av den nye generasjonen med gode ideer og en god holdning
  • 8,65 % til Pirapan Salirathavibhaga fra United Thai Nation Party på grunn av hans troverdighet og administrative erfaring
  • 1,65 % til Khunying Sudarat Keyuraphan fra Thai Sang Thai-partiet, på grunn av hennes dyktighet, administrative erfaring og motstand mot alle former for diktatur.
  • 4,00 % til Anutin Charnvirakul fra Bhumjaithai-partiet, på grunn av hans evne til å bli venn med mennesker fra alle grupper, rettframhet, ærlighet og klare arbeidsholdning
  • 1,15 % til general Prawit Wongsuwon fra Palang Pracharath-partiet på grunn av hans besluttsomhet og politiske erfaring
  • 2,80 % av respondentene stemte på Chalermchai Srion (Det demokratiske partiet), Chuan Leekpai (Det demokratiske partiet), Wan Muhamad Noor Matha (Prachachart-partiet), Abhisit Vejjajiva, Varawut Silpa-archa (Chartthaipattana-partiet), Pol Col Thawee Sodsong (Prachachart-partiet), Pol Gen Sereepisuth Temeeyaves (Det thailandske liberale partiet), Korn Chatikavanij og Parit Wacharasindhu.
  • De resterende 4,25 % av respondentene visste ikke eller var ikke interessert.

På spørsmål om hvilket politisk parti de støtter for øyeblikket, kom People’s Party på førsteplass med 34,25 %, etterfulgt av Pheu Thai-partiet (27,15 %), «ikke noe passende politisk parti» (15,10 %), United Thai Nation Party (9,95 %), Demokratpartiet (4,40 %), Bhumjaithai-partiet (3,55 %), Palang Pracharath-partiet (2,05 %) og Thai Sang Thai (1,70 %).

Totalt 1,10 % av respondentene stemte på andre politiske partier, inkludert Thai Sang Thai, Prachachat-partiet, Pheu Thai Ruamphalang-partiet, Thai Liberal Party og Chartthaipattana-partiet.

Resten, 0,75 %, visste ikke eller var ikke interessert.

Øverst: Thailands statsminister Paetongtarn Shinawatra og medlemmer av hennes rådgiverteam går for å hylle en helligdom ved regjeringens gjestehus Baan Phitsanulok før deres første møte torsdag. (Foto: Chanat Katanyu)

Kilde: Bangkok Post



Gullbutikk etterforskes for hvitvasking



Myndighetene vil etterforske gullbutikken til Kornkanok Suwannabut, populært kjent på sosiale medier som «Mae Tuck», for å se om den drives som et skalkeskjul for hvitvasking av penger.

Ekteparet er anklaget for å ha solgt smykker med mindre gullinnhold enn det som ble annonsert under kvinnens direktesendinger på sosiale medier. Hun har angivelig sagt at smykkevirksomheten tilhørte ektemannen.

Kundene, som antas å være flere hundre, har strømmet til parets gullforretning i Bangkok for å kreve pengene tilbake.

Butikken insisterte imidlertid på at de kun ville tilby full refusjon hvis kundene returnerte varene og gavene som fulgte med i pakken.

Anti-Money Laundering Office (Amlo) sa lørdag at de vil undersøke om gullornamentene som Mae Tuck solgte under sine presentasjoner på nettet, er ekte.

Amlo vil også se nærmere på Kornkanoks «uvanlig høye» økonomiske status, sa Wittaya Neetitham, direktør for kontorets juridiske avdeling.

– Amlo vil sjekke om den aktuelle kvinnen er involvert i hvitvasking av penger eller ikke, sa han.

Amlo forventer å motta mer informasjon om saken, som etterforskes av Forbrukerpolitiet og Forbrukertilsynet.

– Amlo vil også undersøke om det finnes verdier knyttet til de siktede som kan ha blitt ervervet på ulovlig vis, sier Wittaya.

Amlo kan beslaglegge eiendeler som mistenkes å være ulovlig ervervet, dersom det finnes nok bevis til å underbygge anklager om hvitvasking av penger, legger han til.

Øverst: Klagerne viser frem gullvarer av dårlig kvalitet som de har kjøpt fra den høyt profilerte gullforhandleren Kornkanok «Mae Tuck» Suwannabut. De var blant de 20 personene som torsdag klaget Kornkanok og ektemannen hennes inn til forbrukermyndighetene. (Foto levert/Wassayos Ngamkham)

Kilde: Bangkok Post


Øker prispresset på thailandsk ris



India forbereder seg på å gjenoppta eksporten av hvit ris som ikke er basmatiris, ettersom landets lagre av kornet øker og bøndene gjør seg klare til å høste en ny avling. Ifølge en regjeringsordre er det satt en minstepris for eksport av denne typen ris på 490 dollar per tonn.

Samtidig har India redusert eksporttollen på parboiled ris fra 20 % til 10 %, noe som forventes å senke eksportprisene, øke volumet av eksport og presse konkurrerende land som Thailand, Vietnam, Pakistan og Myanmar til å senke sine priser.

India innførte i 2023 ulike begrensninger på riseksporten, som ble videreført i 2024, for å holde de lokale prisene stabile før valget i april-juni. Tidligere denne måneden ble en minstepris for eksport av basmatiris fjernet for å støtte bønder som hadde vanskeligheter med å få tilgang til viktige utenlandske markeder som Europa, Midtøsten og USA.

Prisene på thailandsk ris falt til det laveste nivået på 14 måneder denne uken på grunn av lav etterspørsel og konkurranse fra billigere rivaler, mens indiske priser økte på grunn av en sterkere rupi, til tross for svak etterspørsel fra asiatiske og afrikanske kjøpere. Den thailandske referanseprisen for 5 % brutt ris ble notert til 560 dollar per tonn, det laveste nivået siden juli 2023, ned fra 565 dollar uken før.

Etterspørsel fra Indonesia har vært til stede, men mange konkurrenter har valgt å kjøpe ris fra andre eksportører til lavere priser. Samtidig kan svekkelsen av thailandske baht bidra til å redusere prisene ytterligere, og effekten av valutaendringene på eksporten forventes å merkes i løpet av de neste månedene, spesielt innen landbruksvarer.



Månemanet invasjon på Jomtien-stranden



Turister som ferierer i Pattaya ble i dag, lørdag, advart om at horder av månemaneter har invadert Jomtien-stranden, og at de bør være forsiktige når de bader i sjøen i denne perioden, melder Amarin TV.

Det er funnet mange månemaneter i sjøeni nærheten av denne stranden, ettersom de vanligvis dukker opp i slutten av regntiden og tidlig på vinteren eller under stormer.

Lokale myndigheter sier at denne typen maneter ikke er dødelig giftige. Men hvis den berøres, vil den forårsake kløe og hudirritasjon. I første omgang har livredderne fått beskjed om å advare turister som koser seg på denne stranden mot manetene.

Kritsana Boonsawat, Pattayas varaordfører, sier at hvis turister kommer i kontakt med maneter, bør de umiddelbart vaske det berørte området med eddik for å redusere irritasjonen.

Selv om de invaderende hordene av månemaneter ikke har påvirket antallet turister som kommer til Pattaya, understreker myndighetene at de bør være forsiktige og følge offisielle råd for maksimal sikkerhet.

Månemaneten skiller seg fra mange andre maneter ved at den ikke har lange, kraftige, stikkende tentakler. I stedet har de hundrevis av korte, fine tentakler som ligger langs klokkemannen. Maneten stikker mildt, og de fleste får bare en svak reaksjon på stikket, om noe i det hele tatt, opplyser South Carolina Aquarium.

Månemaneter blir ofte funnet på land og dør på stranden. Paraplyen kan være så stor som 18 cm i diameter og ser ut som en flygende tallerken. Paraplyen er delt i åtte like store deler, og hver av dem har mange små tentakler som inneholder stikkende celler som hjelper maneten med å skaffe mat og forsvare seg. Disse stikkende cellene er som små harpuner og utløses ved berøring av tentaklene, og selv en død manet kan stikke.

På grunn av stikket de avgir, anses månemaneter som irriterende på strender og for dykkere. De viktigste predatorene på maneter er havskilpadder og haier, og derfor må truede rovdyr beskyttes for å kontrollere bestanden.

Øverst: Månemaneter på Jomtien-stranden og i havet. Bilder: Amarin TV

Kilde: Thai Newsroom


Kinesiske elbilfabrikker gir 23 % økning i tomteprisene i Rayong



Rayong-provinsen har blitt en magnet for kinesiske elbilprodusenter, noe som har ført til økte tomtepriser i området, ifølge en fersk studie fra Real Estate Information Center (REIC) torsdag.

Studien viste at tomteprisene i Rayong i gjennomsnitt har steget med 22,9 % det siste året.

Den mest ettertraktede beliggenheten er Ban Chang, der prisene har steget med 52,5 %, drevet av etterspørselen etter boliger for å støtte arbeidere i industriområder og turisme.

Husbanken og REIC, tilskriver den generelle økningen i tomteprisene i området rundt den østlige økonomiske korridoren (EEC) flere faktorer. Selv om veksten har avtatt sammenlignet med tiden før covid-19, er den fortsatt høyere enn femårsgjennomsnittet.

Blant faktorene som bidrar til den lavere vekstraten, er
  • Økonomisk nedgang: Gjenopphentingen av økonomien og de innenlandske investeringene har gått tregt, noe som har påvirket etterspørselen etter tomteutvikling. 
  • Myndighetenes politikk: Opphevelsen av tiltak for å lette belåningsgraden, høy gjeld i husholdningene og en stabil styringsrente har bremset opp eiendomssektoren. 
  • Tomte- og byggeskatter: Mangelen på reduksjoner i tomte- og byggeskatten har avskrekket enkelte investorer.
Til tross for disse faktorene har tomteprisene i Rayong-provinsen fortsatt å stige på grunn av tilstrømningen av kinesiske elbilprodusenter. Selskaper som BYD og Changan har investert i Rayong Industrial Estate, særlig i Pluak Daeng Development Estate.

Som et resultat av dette har tomteprisene i Rayong økt med rundt 2,3 ganger sammenlignet med 2015, noe som gjør Rayong til et mer attraktivt investeringsalternativ enn Chonburi-provinsen.

De fem stedene med høyest vekst i tomteprisene er
  1. Ban Chang-distriktet i Rayong (økning på 52,5 %) 
  2. Klaeng-distriktet i Rayong (økning på 34,5 %) 
  3. Bang Pakong-distriktet, Chachoengsao (økning på 31 %) 
  4. Sattahip-distriktet, Chonburi (økning på 26,8 %) 
  5. Nikhom Pattana-distriktet i Rayong (økning på 17,3 %) 
Den kraftige økningen i tomteprisene i disse områdene gjenspeiler den økte etterspørselen etter boliger for å huse den voksende arbeidsstyrken i industriområder og turistdestinasjoner. Utviklingen av industriområder har skapt flere jobbmuligheter, noe som driver etterspørselen etter boligprosjekter.

Kilde: The Nation


Danmark vurderer medisinimport fra Thailand



Danmark vurderer å importere medisiner fra Thailand og andre asiatiske land. Målet er å gi folk tilgang til flere og billigere alternativer.

Den danske regjeringen har foreslått å importere medisiner fra asiatiske land, inkludert Thailand, India og Kina, ifølge Scandasia.com.

Planen har som mål å gi danskene tilgang til et bredere utvalg av medisiner til potensielt lavere priser, men har ifølge rapporten skapt en betydelig debatt i landet så vel som utenfor landets grenser.

Danmarks Apotekerforening og Lægemiddelstyrelsen hevder angivelig at forslaget kan gå på bekostning av forbrukersikkerheten, ettersom det kan gjøre det enklere å kjøpe medisiner på nettet uten streng kvalitetskontroll.

Kritikerne understreker også behovet for strenge kvalitetskontroller for å opprettholde tilliten til at medisinene er effektive, til tross for at mange asiatiske produsenter følger internasjonale retningslinjer.

Ifølge rapporten er India og Kina fremtredende aktører i den globale legemiddelindustrien, og de produserer en stor andel av verdens generiske medisiner. Samtidig har Thailand en voksende farmasøytisk sektor som i økende grad når ut til de internasjonale markedene.

Tilhengerne av forslaget mener at det å utnytte disse store asiatiske markedene kan redusere kostnadene og øke tilgjengeligheten for forbrukere i Danmark.

Rapporten sier at utfallet av denne diskusjonen i Danmark kan skape presedens for andre europeiske land som vurderer lignende tiltak for å utvide sine innkjøp av legemidler fra Asia.

Kilde: The Nation

Arresterte tiggere bodde i velutstyrte hjem i Pattaya



Lokale sosialmyndigheter i Chonburi gjennomførte nylig en koordinert aksjon for å pågripe ulovlige innvandrere som tigger i Pattaya, som en del av det pågående arbeidet med å bevare byens offentlige image.

Torsdag patruljerte teamene turistområder med høy trafikk, blant annet Chaimongkol-tempelet på Pattaya Second Road og den populære strekningen langs Pattaya Beach - begge kjente hotspots for ulovlige innvandrere som tigger på gaten.

Mange tiggere appellerer til turister ved å sitte på fortauet, ofte i følge med små barn, eldre eller personer med nedsatt funksjonsevne.

Under aksjonen arresterte myndighetene flere illegale innvandrere som manglet gyldige reisedokumenter.

Overraskende nok avslørte ransakingen av boligene deres at mange av dem bodde i komfortable, fullt utstyrte hjem, samtidig som de fortsatte å tigge på gata.

– Mange av disse personene utnytter turistenes gavmildhet, samtidig som de nyter en høyere levestandard enn mange lokale, konstaterte en sosialarbeider.

Fire personer ble arrestert for ulovlig innreise og opphold i Thailand, mens en annen ble siktet for å ha arbeidet uten tillatelse.

Noen av de pågrepne hadde tidligere blitt deportert, men vendte tilbake til Pattaya på grunn av den lukrative inntekten tiggingen genererte.

Politiet uttrykker bekymring over det tilbakevendende problemet, og sier: – Vi må iverksette strengere tiltak for å forhindre disse gjentatte lovbruddene og beskytte Pattayas image som en av de beste turistdestinasjonene. Tigging er forbudt i landet. 

Øverst: Sosialarbeidere intervjuer tiggere og barna deres på immigrasjonskontoret i Chonburi etter å ha oppdaget at de tigget på gatene i Pattaya, samtidig som de bodde i komfortable hjem.

Kilde: Pattaya Mail


RSS