BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Norsk laksefeber i Thailand fortsetter å vokse



Thailendere har virkelig fått sansen for norsk laks og makrell, og det er en underdrivelse å si det mildt. Ifølge Ashild Nakken, direktør for Sørøst-Asia i Norges sjømatråd, har eksporten av fersk norsk laks, makrell (saba) og fjordørret til Thailand fortsatt å øke jevnt, med en imponerende vekst på 12 prosent i 2024.

Under en spesiell lunsj på den norske residensen i Bangkok kunne Nakken fortelle at eksporten av laks og fjordørret så langt i 2025 har økt med hele 18 prosent.

Det som tidligere hovedsakelig var frossen norsk sjømat ved ankomst til Thailand for 20 år siden, har nå endret seg dramatisk. I dag kommer hele 90 prosent av fisken fersk, fraktet med fly, blant annet med Thai Airways, som har gjenopptatt daglige flyvninger mellom Bangkok og Oslo de siste 12 månedene.

For å markere 120 år med diplomatiske bånd mellom Thailand og Norge, ble en eksklusiv gruppe medierepresentanter invitert til en lunsj på den norske residensen i Bangkok. Kokk Chapornpat Dapachutisan, kjent som Jib, fra Celadon Restaurant på The Sukhothai Hotel, viste frem hvordan norsk laks, saba, fjordørret og kaldtvannsreker kan brukes til å lage delikate thailandske retter. Blant høydepunktene var grillet norsk makrell med nordthailandsk larb chili og syltet nango, samt fiskesausmarinert norsk laks med pære- og chilimynte-saus.

Under lunsjen fortalte Ashild Nakken til Pravit Rojanaphruk fra Khaosod English at Thailand er det største eksportmarkedet for norsk sjømat, etterfulgt av Vietnam og Singapore. Hun understreket at rundt 90 prosent av den norske sjømateksporten til Thailand består av laks.

Som en del av feiringen av de 120 årene med diplomatiske bånd mellom de to landene, har Thai Airways, sammen med den norske ambassaden og Norges sjømatråd, lansert kampanjen "From Sea to Sky: 120 Years of Friendship". Kampanjen inkluderer tilbud om 6 tur-retur-billetter fra Bangkok til Oslo, til en verdi av 390 000 baht, ved kjøp av norske sjømatprodukter i utvalgte butikker og restauranter over hele Thailand.

Thai Airways' representant la til at daglig flyr de mellom 15 og 18 tonn norsk sjømat via Thai Airways, med destinasjoner som Singapore, Taiwan, Japan og Sør-Korea. På den annen side nevnte han den økende trenden med thailendere som besøker Norge for å oppleve nordlyset.

Den norske ambassadens nestleder, Thea Martine Ottmann, som fungerer som chargé d'affaires, ønsket gjestene velkommen til den norske residensen og understreket den lange vennskapelige historien mellom Thailand og Norge. Ottmann ser frem til at frihandelsavtalen med EFTA (som også inkluderer Sveits, Island og Liechtenstein) forhåpentligvis vil tre i kraft tidlig i 2026.

Kilde: Khaosod English

10 thailandske sjømenn dømt for kokainhandel



I Lagos dømte en nigeriansk domstol i går 10 thailandske sjømenn for smugling av 32,9 kilo kokain.

Fartøyet MV Chayanee Naree ble også ilagt en bot på 4 millioner dollar for lovbrudd knyttet til narkotikasmugling.

Saken ble ført av det nasjonale narkotikapolitiet (NDLEA), og retten utsetter nå saken mot ni nigerianske medskyldige til 25. juni.

Kilde Thai Newsroom - Foto: The Guardian Nigeria


Danske savnet i Thailand siden mars – familien ber om hjelp



En 41 år gammel dansk mann, Jakob Jensen, har vært savnet i Thailand siden slutten av mars. Familien hans ber nå offentligheten om hjelp til å finne ham.

Jensen ble sist sett 21. mars, da han angivelig var i en psykotisk tilstand under en busstur fra Ranong til Bangkok. Et vitne skal ha observert ham gå av bussen i provinsen Prachuap Khiri Khan, men siden da har ingen sett ham.

Familien har nylig gått ut med en appell på sosiale medier. 15. mai publiserte et familiemedlem under brukernavnet *AJenDK* en detaljert tidslinje på forumet Reddit, i subredditen r/Thailand, med overskriften: «HELP! My little brother has gone missing!». I innlegget beskrives Jakobs bevegelser i Thailand og det bes innstendig om hjelp fra publikum.

Ifølge familien lider Jensen av en psykisk lidelse og har vært uten tilgang på nødvendige medisiner. «Han er i en psykotisk tilstand og trenger øyeblikkelig medisinsk hjelp», skriver familiemedlemmet.

Jakob Jensen reiste til Thailand i begynnelsen av februar og bodde først hos en venn i Ranong. 1. mars ble han fulgt til Bangkoks internasjonale flyplass, der han etter planen skulle reise tilbake til Danmark. Han gikk imidlertid aldri om bord på flyet. Dagen etter sendte han en e-post til moren, uten å nevne sin mentale tilstand – det var siste gang familien hadde kontakt med ham. Telefonen hans har vært slått av siden 3. mars.

Ifølge familiens etterforskning returnerte Jensen til Ranong rundt 19. mars og bodde på et overnattingssted kalt «Palmy House». 21. mars ble turistpolitiet involvert etter at han skal ha forårsaket skade på eiendommen. Politiet satte ham på en buss mot Bangkok, hvor han hevdet han skulle besøke en venn – en person familien ikke kjenner til. Det siste sikre sporet etter Jensen er observasjonen av at han gikk av bussen i Prachuap Khiri Khan.

Familien kontaktet dansk politi og ambassaden i begynnelsen av mai. 6. mai ble det utstedt en internasjonal etterlysning. Dansk politi har også bedt om tilgang til Jensens bankinformasjon, men dette er fortsatt under behandling per 14. mai. Thailandske immigrasjonsmyndigheter har bekreftet at han har vært registrert i Ranong, men har ingen nyere opplysninger.

Både turistpolitiet i Ranong og Bangkok er kjent med saken, og den danske ambassaden i Bangkok følger opp. Familiens bønn om hjelp har fått oppmerksomhet i både thailandske og europeiske medier, og engasjementet på sosiale medier vokser.

Jakob Jensen er beskrevet som 180 cm høy, veier rundt 90 kg, har mørkblondt hår, krøllete brunt skjegg med grå innslag, og grågrønne øyne.

Øverst: Den savnede danske turisten, Jakob Jensen (Foto: AJenDK)

Kilde: Bangkok Post

Pattaya mangler turister



Mens Pattaya sliter med en merkbar nedgang i antall turister, særlig blant vestlige reisende, dukker det opp spørsmål om hvordan denne endringen kan påvirke byens økonomi – og om langtidsboende utlendinger kan dra nytte av fallende priser.

– Jeg har nettopp kommet til Pattaya. Har aldri sett det så tomt, sa en hyppig besøkende, og la til at dette er hans sjette besøk de siste 12 månedene. En annen la til: – Jeg var i Pattaya sist helg og følte at antallet hvite reisende hadde gått kraftig ned sammenlignet med tidligere i samme måned.

Lavsesongen er utvilsomt en faktor – både lokalbefolkningen og erfarne utlendinger vet at mai til juli pleier å være en roligere periode. Men i år føles det annerledes. Noen barer og restauranter melder om færre gjester, og på nettet spekuleres det i at prisene kan begynne å synke som følge av dette.

Dette kan bety lettelse for utlendinger som lenge har klaget over økende levekostnader.

– Markedsreglene er at hvis du ikke betaler prisene og drar et annet sted, vil prisene til slutt gå ned, kommenterte en. En annen la til en kontant kommentar: – For mange gjerrige gamle gubber som klager over at folk ikke har råd til å betale grådige priser. Liker du det ikke? Dra til Kambodsja foret billigere opphold – haha.»

Selv med mindre trafikk er mange importerte varer fortsatt dyre. – Jeg vil si at øl er en av de billigste varene – importert mat er veldig dyrt, sa en utlending. – Ikke alle vil spise ris og kylling eller fisk hver dag.

En annen svarte: – Importert mat har alltid vært dyrere enn lokalt produsert. Alle vet det, og det gjelder i de fleste land. Hvis du ikke har råd, må du nøye deg med ris, kylling og fisk.

Alkohol er også fortsatt et ømt punkt. – Hva med vin? Skatten er fortsatt for høy! lød en kommentar. Selv øl, som ofte regnes som en rimelig drikk i Thailand, blir stadig dyrere. – Engrosprisen på øl er for høy. 43 baht for en San Miguel, og du må legge på fortjeneste, klaget en bareier. – Prisen på Carabao har steget i det uendelige, kjære venner!»

Til tross for frustrasjonen erkjenner mange at den økonomiske modellen er enkel: prisene gjenspeiler etterspørselen. Med færre turister, spesielt fra grupper med høy kjøpekraft, kan det komme prisjusteringer – i hvert fall i noen sektorer.

– God artikkel kommenterte en leser en fersk rapport om de lokale levekostnadene. – Jeg vil ikke være negativ, men hvis thaiene bare kunne ha ekte respekt for dette landet, for utlendinger og for hverandre, ville det vært en vinn-vinn-situasjon. Men grådighet og korrupsjon som skjuler seg bak et smil og høflighet, er fortsatt bare grådighet.

Mens Pattaya står overfor en mulig omlegging av sin turistbaserte økonomi, følger både langtidsbesøkende og innbyggere nøye med – og håper på en balanse mellom prisnivå og bærekraft.

Kilde: Pattaya Mail


Full munk arrestert i Patong



En buddhistisk munk ble fratatt ordensdrakten og arrestert i Patong i går, torsdag, etter å ha blitt tatt for fyllekjøring.

Rundt klokken 13.50 patruljerte politiet fra Patong politistasjon på 50 Pi Rd etter meldinger fra lokale innbyggere.

De stoppet en hvit Toyota Hilux Vigo pickup som ble kjørt av en munk .

Politiet sa at de kjente lukten av alkohol på munken og gjennomførte en alkotest, som viste en promille på 1,34.

Da han ble avhørt, innrømmet munken at han hadde drukket «urtelikør» før han satte seg bak rattet.

Politiet eskorterte munken til Wat Patong, hvor han ble offisielt fratatt ordensdrakten av abbedissen. Deretter ble han kjørt til Patong politistasjon for videre rettslig behandling.

Kilde: The Phuket News

Thailand: – Pensjonistparadis eller hodepine?



Mens Thailand fortsetter å markedsføre seg som et pensjonistparadis for utlendinger, møter populære turistbyer som Pattaya, Phuket og Chiang Mai de virkelige utfordringene som følger med å bygge et slikt paradis.

Kronikk: Pattaya Mail

Med en blanding av utdaterte politikker, økonomiske motsetninger og dypt rotfestede holdninger, viser veien til å bli et ekte globalt reisemål for pensjonister seg å være mer komplisert enn det som er blitt lovet.

I teorien har Thailand mye å tilby: tropiske strender, rimelig levekostnader, kulturell rikdom og en historisk gjestfri holdning. Men i praksis gjenstår det mange hindringer – fra visumbegrensninger og helseproblemer til mangel på arbeidskraft, språkbarrierer og økende levekostnader – som gjør at «pensjonistparadiset» føles mer som en pensjonisthodepine.

Levekostnadene er ikke lave
Thailand markedsfører seg fortsatt som et lavkostland, men for mange pensjonister med fast inntekt er virkeligheten i ferd med å innhente dem. I populære turistområder har kostnadene for grunnleggende varer og tjenester steget kraftig.

Importert øl som en gang kostet 80 baht, selges nå for 150 baht eller mer i barer ved stranden. En enkel thailandsk måltid som tidligere kostet 40–50 baht på en lokal restaurant, kan nå koste opptil 100–150 baht – og det er uten drikke. For de som ønsker mer vestlig mat, kan prisene være like høye eller høyere enn hjemme.

– Thailand er ikke billig lenger, spesielt ikke på steder som Phuket eller Pattaya, sier en langvarig innbygger. – Kostnadene for dagligvarer, å spise ute, husleie – alt blir fort dyrt nå.

Når inflasjonen biter, sammenligner pensjonister i økende grad Thailand ikke med hjemlandet, men med mer konkurransedyktige destinasjoner som Vietnam, Filippinene og til og med Øst-Europa – hvor man noen ganger kan finne bedre verdi og helsetjenester.

Arbeidskraftmangel i paradiset

Mens Thailand ruller ut den røde løperen for langtidsboende turister og pensjonister, sliter turistnæringen med å rekruttere den unge arbeidskraften den så desperat trenger for å holde hjulene i gang.

Hotelldirektører, restauranteiere og ledere i servicebransjen har alle uttrykt frustrasjon over den økende vanskeligheten med å finne pålitelig personale, spesielt i de store turistbyene.

– Mens Thailand markedsfører seg som et pensjonistparadis, sliter turistnæringen med å finne unge arbeidstakere som den så desperat trenger, bemerker en langvarig observatør av bransjen. – Men det som ikke kommer frem, er at de vil ansette folk til 12-timers arbeidsdager for 300 baht. Det er knapt nok til å overleve på.

Unge thailendere, hvorav mange nå har høyere utdanning og er dyktige i digitale ferdigheter, søker i økende grad muligheter i utlandet eller i sektorer med høyere lønn. – Selvfølgelig er mange yngre thailendere høyt utdannede og kan tjene mye mer i andre land, sa en annen kommentator. – Unge mennesker og arbeid passer ikke sammen – i hvert fall ikke for lave lønninger i en bar eller på et hotell.

Paradiset har sin pris. Fra 12-timers skift til 300 baht til helsekostnader på over 1000 dollar, står Thailands satsing på å bli et pensjonistparadis overfor alvorlige utfordringer – og unge arbeidstakere er ikke med på det.

Språk: Den vedvarende kløften
En av de vanligste klagene blant pensjonister er mangelen på flytende engelsk i Thailand, spesielt sammenlignet med regionale konkurrenter som Malaysia eller Filippinene. – Thailand vil aldri bli et land hvor engelsk er utbredt, sa en utenlandsk innbygger. – De er ganske fornøyde med å bare snakke thai.

Men noen vender kritikken på hodet. – Langtidsboende bør legge mer vekt på å lære språket, påpekte en annen. – Det er ikke så vanskelig.

Likevel er språkbarrieren fortsatt en hindring for eldre pensjonister uten bakgrunn i asiatiske språk, spesielt når det gjelder helsetjenester, eiendomstransaksjoner eller til og med dagligvarehandel.

Helsevesen: De uuttalte kostnadene
Medisinsk behandling – en viktig del av pensjonsplanleggingen – blir ofte presentert som rimelig i Thailand, men mange langtidsboende oppdager at djevelen ligger i detaljene. – Inntil Thailand tar tak i helsetjenestene for eldre utlendinger, vil antallet pensjonister som flytter hit alltid være begrenset, sa en frustrert datter.

– For min mor var det billigste jeg kunne finne 1160 dollar per måned – og det var med så mange unntak at det rett og slett ikke ga mening.

Etter hvert som den utenlandske pensjonistbefolkningen eldes, kan systemet komme under ytterligere press. – Det er altfor mange gamle hvite menn i Thailand, bemerket en innbygger kontant. – Det blir et mareritt når demenstilfellene øker.

Kulturelle holdninger spiller fortsatt en rolle
Til tross for innsats for å liberalisere visumreglene og gjøre pensjonisttilværelsen i Thailand mer tilgjengelig, er kulturelle holdninger fortsatt en viktig faktor. Lover som begrenser eiendomsrett, manglende sosial integrering og en transaksjonsbasert holdning til utenlandske innbyggere er problemer som ingen markedsføringskampanje kan skjule.

Det er også et spørsmål om prioriteringer. I byer som Pattaya og Phuket blir det stadig vanskeligere å ignorere kontrasten mellom luksuriøse visjoner om pensjonisttilværelsen og den virkelige situasjonen med underbetalte arbeidere, aldrende infrastruktur og sesongbasert turisme.

Veien videre
Thailand har mange av ingrediensene for å bli et ekte pensjonistparadis – varmt klima, gjestfrihet og konkurransedyktige levekostnader – men det trenger mer enn det. Det vil være avgjørende å reformere innvandringslovene, revurdere arbeidsmarkedspolitikken og bygge et sikkerhetsnett for eldre utlendinger.

Samtidig må landet være ærlig om hva det kan og ikke kan tilby. Uten systemiske reformer og en mentalitetsendring kan innsatsen for å markedsføre Thailand som et pensjonistparadis virke hul – eller enda verre, slå tilbake.

For akkurat nå føles drømmen om Thailand for mange potensielle pensjonister uoppnåelig – ikke på grunn av strendene, men på grunn av byråkratiet, økonomien og de uskrevne barrierene som fortsatt står i veien.

Kronikk: Pattaya Mail


Arrestordre utstedt for 17 etter bygningsskandale i Bangkok



Straffedomstolen har utstedt arrestordrer for 17 personer, inkludert byggmagnaten Premchai Karnasuta, i forbindelse med kollapsen av det 2,1 milliarder baht dyre statsrevisjonskontoret i Bangkok. Kollapsen, utløst av et jordskjelv med styrke 7,7 i sentrale Myanmar den 28. mars, har ført til omfattende rettslige tiltak.

Premchai, 71 år gammel og president i Italian-Thai Development Plc, er blant de tiltalte etter straffeloven § 227 og § 238 for grov uaktsomhet med døden til følge. Blant de andre mistenkte er ingeniører, tilsynsførere og entreprenører fra designfirmaer som Forum Architect og Meinhardt Thailand, samt byggetilsynsfirmaer og joint venture-selskapet ITD-CREC (Italian-Thai Development Plc og China Railway No.10 Thailand).

Politiet har avdekket alvorlige brudd på sikkerhetsstandarder i bygningens design, med rapporterte strukturelle feil i heissjakten og bruk av betong og stål av dårlig kvalitet. Kollapsen av den 30 etasjer høye bygningen resulterte i 92 dødsfall, ni skadde og fire savnede personer.

Tirsdag ba etterforskningsgruppen, ledet av politimajor Somkhuan Phuengsap, visepolitimester i hovedstadspolitiet, om tillatelse fra straffedomstolen til å arrestere de 17 mistenkte.

Premchai ble tidligere dømt til tre år og to måneders fengsel av Høyesterett i desember 2021 for ulovlig jakt i Thungyai Naresuan Wildlife Sanctuary i februar 2018.

Øverst: Byggmagnaten Premchai Karnasuta forlater straffedomstolen for korrupsjon og tjenestefeil i region 7 i Samut Songkhram-provinsen 11. juni 2019. Han er blant 17 mistenkte som er etterlyst av straffedomstolen torsdag for kollapsen av bygningen til statens revisjonskontor etter jordskjelvet 28. mars. (Foto: Bangkok Post)

Kilde: Bangkok Post

Tar kontroll på Surin-stranden



En spesialgruppe ledet av myndighetene i Thalang-distriktet har gjennomført en omfattende operasjon langs Surin-stranden på Phuket for å fjerne ulovlige virksomheter. Operasjonen begynte under kraftig regn i går, med tilstedeværelse av bevæpnet personell for å sikre ro og orden.

Det ble ikke rapportert om uroligheter, til tross for at de ulovlige virksomhetene ble fjernet mens eierne så på.

De ulovlige virksomhetene inkluderte midlertidige stråtakshytter, populære blant næringsdrivende ved Surin-stranden, som ofte ikke blir fjernet til tross for lovnader om midlertidig bruk.

Virksomhetene som ble fjernet omfattet restauranter, cocktailbarer og solsengutleie, rettet mot turister.

Operasjonen ble gjennomført mellom kl. 9 og 13 i går og i dag, i tråd med en resolusjon fra den lokale arbeidsgruppen for å løse konflikter om offentlig bruk av strendene på Phuket, ifølge Thalang District Office.

Innsatsen ble ledet av Phukets guvernør, med støtte fra viseguvernørene og provinspaladen. Lokale myndigheter som var til stede inkluderte distriktssjefen, med støtte fra administrative organisasjoner og en rekke offentlige tjenestemenn og sikkerhetspersonell.

Operasjonen er en del av en bredere strategi for å sikre tilgjengelighet, organisering og bærekraftig forvaltning av Phukets strender for både innbyggere og turister, ifølge offisielle rapporter fra Thalang District Office.

Kilde: The Phuket News - Foto: Thalang distriktskontor


Bruktboliger driver oppgangen i eiendomsmarkedet



Midt i en økonomisk nedgang har brukte boliger og leiligheter fått økt oppmerksomhet blant investorer som søker å utnytte den voksende etterspørselen i sentrale byområder. Store eiendomsutviklere reduserer prosjekter og strammer inn budsjettene, mens mindre aktører tar styringen ved å renovere og kjøper og selger tvangssolgte eiendommer med betydelig fortjeneste.

Denne trenden viser seg tydelig med en markant økning i omsetningen av brukte boliger, som nå utgjør 62 % av alle eiendomsoverdragelser. Disse eiendommene, ofte lokalisert i sentrale forretningsdistrikter og priset omtrent 20 % lavere enn nye bygg, appellerer til kjøpere i et usikkert økonomisk klima.

Eiendomsmeglere og arkitekter har også omfavnet trenden ved å utvikle leie-til-eie-modeller, rettet mot kunder som ikke kvalifiserer for tradisjonelle boliglån. Denne tilnærmingen har bidratt til å møte behovene til et bredt spekter av kjøpere, inkludert de som ser etter boliger med moderniserte fasiliteter til reduserte kostnader.

Investorer, spesielt ingeniører og arkitekter, har utnyttet markedets behov ved å kjøpe og renovere eiendommer med strukturelle skader etter nylige jordskjelv. Dette har ikke bare bidratt til å gjenopplive eiendomsverdier, men har også tilført markedet eiendommer som fortsatt oppfyller moderne byggestandarder.

Med en fortsatt begrenset kjøpekraft for mange, representerer brukte boliger og leiligheter en økonomisk og praktisk løsning, som også reduserer risikoen for husholdninger i møte med vedvarende økonomisk usikkerhet.

Kilde: The Nation

Similan-øyene stenger i fem måneder



Similan-øyene vil være stengt i fem måneder for naturlig rehabilitering og forbedring av forvaltningen, og alle turister må ha e-billetter når øyene åpner igjen.

Stengingen for publikum og turister begynner i morgen, fredag, og varer til 14. oktober, opplyser Warawut Saengthong, i Mu Ko Similan nasjonalpark, som ligger i Andamanhavet utenfor kysten av Phang Nga-provinsen.

Han sier at tiltaket følger kunngjøringen fra Departementet for nasjonalparker, dyreliv og plantevern om naturlig rehabilitering og turistsikkerhet i regntiden, som offisielt begynte i dag, torsdag.

Den marine nasjonalparken vil også gjennomføre forbedringer i hver seksjon, inkludert bygninger på øyene. Det vil bli avholdt møter med turoperatører om forvaltning, tjenester og regler, la han til.

– Det ble fortsatt funnet problemer i løpet av åpningsperioden, sa Warawut. – For eksempel ga noen fergeoperatører ikke retningslinjer til turister om reiseretningslinjer på øyene, inkludert de som forårsaket miljøskader.»

Det ble også rapportert om ulovlig fiske i nasjonalparken, opplyste tjenestemannen.

Siden Similan-øyene er blant nasjonalparkene som har innført departementets e-billettsystem, må besøkende kjøpe billetter online fra og med 15. oktober, ved å bruke identifikasjonsnummeret sitt hvis de er thailandske, eller passnummeret hvis de er utenlandske.

Besøkende kan kjøpe billetter enten før reisen eller før kl. 08.00 på ankomstdagen.

Den 140 kvadratkilometer store parken var midlertidig stengt for turister mandag og tirsdag på grunn av kraftige sommerstormer og sterk vind i området.

Kilde: Bangkok Post